Článek
Začněme ale designem, také na ten se dostalo. Změny jsou však decentní. „Modely rodiny Enyaq se dočkají drobných vizuálních změn, které přinesou soulad s novou vizuální identitou značky. Chybět nebudou nová loga a nápisy, naopak z nich mizí označení iV. Jednotlivé verze se nově odlišují pouze číselným označením, případně označením modelu, jako jsou varianty RS či Laurin & Klement,“ popisuje některé z novinek Jaromír Mendl z produktového marketingu modelové řady Enyaq.
Změní se také nabídka výkonových verzí. Místo provedení Enyaq 80 a Enyaq 80× přijíždějí nové varianty Enyaq 85 a Enyaq 85×, totéž platí i u sportovněji tvarované karosářské verze Coupé. Ke změně označení výkonnostních variant dochází kvůli novým elektromotorům zadní nápravy a vylepšenému managementu baterie. Škoda v souvislosti s těmito změnami slibuje delší dojezd, vyšší výkon a celkově lepší rychlost nabíjení.
Enyaq 85 ve WLTP cyklu ujede na jedno nabití až 565 kilometrů (aktuální Enyaq 80 ujede až 543 km) a z 10 na 80 % kapacity se baterie dovede nabít za 28 minut (u Enyaqu 80 nyní 29 minut). Provedení Coupé zvládne až 576 kilometrů (současný Enyaq Coupé 80 ujede až 553 km).
Elektromotor na zadní nápravě má nově maximální výkon až 210 kW, zatímco doposud to u odpovídající verze bylo 150 kW. Zrychlení z nuly na 100 km/h tak verze 85 zvládne za 6,7 sekundy, což je o dvě sekundy rychleji než dříve.
Varianta s pohonem všech kol Enyaq 85× má nově systémový výkon 210 kW, což je nárůst o 15 kW. Stovku zvládnou obě karosářská provedení za 6,6 sekundy. Enyaq 85× ujede na jedno nabití až 538 kilometrů (aktuální Enyaq 80× až 519 km), verze Coupé pak ještě o 10 kilometrů více (Enyaq Coupé 80× nyní až 528 km). Nabíjení této varianty nabízí výkon až 175 kW, což opět přináší zkrácení času potřebného na nabití z 10 na 80 % kapacity na 28 minut.
Více výkonu i pro RS
Totéž platí i pro nový Enyaq RS, který se může pochlubit optimalizovanou chemií článků baterie s vylepšeným termálním managementem a možností vyššího maximálního nabíjecího výkonu.
Enyaq RS také těží z nárůstu výkonu, nově nabízí až 250 kW - dosud to bylo 220 kW. Zrychlení z nuly na 100 km/h zvládnou obě karosářské varianty provedení RS za 5,5 sekundy (nyní 6,5 s) a dojezd narostl na 541 kilometrů, respektive na 547 kilometrů u varianty Coupé.
Maximální rychlost zůstává u verze RS stejná, tedy 180 km/h, nově však takto rychle mohou jet i varianty 85 a 85×. To umožňují nové elektromotory s vyšším točivým momentem, které dovolují při zachování nebo zlepšení dynamiky jiné nastavení celkového převodového poměru.
„Důležitou novinkou pro vozy modelového roku 2024 v provedení Enyaq 85 a vyšší je možnost předehřevu baterie. Může se spouštět automaticky, když uživatel v navigaci zadá cestu k vysokorychlostní nabíječce (HPC), nebo ho lze aktivovat manuálně v infotainmentu vozu,“ doplňuje Jaromír Mendl. My dodáváme, že pro koncového uživatele je tohle jedna z nejzásadnějších novinek, dramaticky totiž může zrychlit nabíjení.
Upravené uspořádání tlačítek a nové prostředí infotainmentu
Další zajímavé změny najdeme v interiéru. Enyaq od verze 85 výše dostává například upravené uspořádání ovládacích tlačítek. Novinkou je i funkce automatického uzamčení auta, když od něj řidič s klíčkem odejde na určitou vzdálenost. Tato funkce je nově součástí paketu Clever a výše.
Pro provedení Enyaq 85 a vyšší pak platí i změny v infotainmentu vozu. Dostává nový software verze 4.0, který mimo jiné přináší přepracované uživatelské prostředí. To opět vychází z nové identity značky Škoda a má být intuitivnější.
Novou grafiku dostává i virtuální přístrojový štít či head-up displej. Vylepšení čeká i hlasovou asistentku Lauru, která údajně lépe porozumí příkazům uživatele. Ten navíc v reálném čase uvidí přepis svého požadavku na hlavním displeji infotainmentu.
Výroba vozů modelového roku 2024 začne začátkem listopadu. Termín uvedení na trh a ceny zatím neznáme.