Hlavní obsah

Držte si paruky, střela Hennessey Venom F5 s rychlostí 500 km/h přišla o střechu

Foto: Hennessey Performance

„Uříznout“ střechu autu, které umí jet až 500 km/h? To je bláznovství… Bláznovství? Tohle je Hennessey!

Hennessey Venom F5 je jedním z aspirantů na nejrychlejší silniční auto světa – jenže co se stane, když takovému autu „uříznete“ střechu? John Hennessey ve svém slovníku slova jako „šílenost“ nemá, a tak se mu patrně odstranění střechy ze supersportu, který by měl jet až 500 km/h, zdálo jako dobrý nápad.

Článek

Lidé od Hennessey Performance mají dlouholeté zkušenosti s laděním motorů, a tak se podařilo ze strojovny, jejíž základ bychom vystopovali k Chevroletu, vydolovat úctyhodný výkon. Díky hmotností cca 1 400 kg je poměr výkonu a hmotnosti špičkových 1 300 k/ t. Jak si ale motor poradí s verzí bez střechy?

Zuřivost z malé texaské továrny

Foto: Hennessey Performance

6,6l osmiválec twin-turbo, 1 843 koní výkonu a maximální rychlost přes 300 mil v hodině. To jsou hodně ambiciózní cíle

Výkon přesahující 1 800 koňských sil z motoru, kterému lidé u Hennessey říkají „Fury“, tedy Zuřivec, už se této původně tuningové firmě podařilo prokázat. Úpravce na válcové brzdě naměřil výkon 1 355 kW, tedy v přepočtu 1 842,8 koně. Sílu bychom tedy měli…

Byť jde o poměrně malou firmu, přistupuje Hennessey k vývoji velmi zodpovědně – mechanický i aerodynamický vývoj probíhal ve spolupráci se závodními týmy ze série NASCAR, a byť karoserie Venomu F5 vypadá kupodivu k světu, tak její tvar striktně podléhá zákonům aerodynamiky. Podle posledních simulací by mělo „klapnout“ 311 mph, tedy 498 km/h.

500 km/h bez střechy?

Foto: Hennessey Performance

Na rychlost okolo 500 km/h může verze Roadster zapomenout, i tak se však počítá s tím, že tento Venom F5  bude nejrychlejším roadsterem na světě. Kvůli odnímatelné střeše bylo zapotřebí dodatečně vyztužení, hmotnost však stoupla jen o 45 kg

To je (relativně) v pořádku pro auto s karoserií kupé – ale pro otevřenou verzi Roadster? Maximální rychlost Venomu F5 Roadster bude přirozeně o něco nižší než v případě kupé, i přesto má však jít o nejrychlejší auto bez střechy… na celém světě. Aktuálním rekordmanem je shodou okolností předchůdce otevřeného Venomu F5, typ Venom GT Spyder. Tomu se podařilo v roce 2016 na letecké základně v Kalifornii naměřit úctyhodných 425 km/h.

S nutností dodatečných výztuh je Hennessey Venom F5 Roadster nepatrně těžší než kupé, ale těch 45 kilogramů při tomhle výkonu jen těžko poznáte. Zrychlení z klidu na 400 km/h za 15,5 sekundy, což je čas, který ke splnění této disciplíny potřebuje verze kupé, se má údajně prodloužit na zcela 16 sekund.

Foto: Hennessey Performance

Hennessey Venom F5 Roadster se od verze kupé liší rovněž designem kol. I zde jsou však z nesmírně lehkého a zároveň pevného kovaného hliníku. Vpředu jsou „devatenáctky“, vzadu „dvacítky“

Přitom má většina normálních aut co dělat, aby se za tuto dobu dostala na rychlost 160 km/h…Jen pro srovnání – nová Škoda Octavia RS o výkonu 245 koní se za téměř 16 sekund dostane na rychlost 166,4 km/h – jde i o rychlost, které dosahuje při dokončení sprintu na čtvrt míle s pevným startem.

Stejně jako Venom F5 kupé i v případě Venomu F5 Roadster tvoří základ konstrukce na zakázku vyrobené karbonové šasi – a kupodivu bylo u roadsteru zapotřebí jen minimum úprav, protože se s otevřenou verzí od začátku počítalo.

Rychlejší nebude, dražší však ano

Existuje však jeden parametr, ve kterém je Hennessey Venom F5 na svoje dvojče jménem Venom F5 Roadster krátký, a tím je cena. „Standardní“ Venom F5, dá-li se něco takového vůbec říct, stojí 2,1 milionu dolarů, tedy v přepočtu cca 50 milionů Kč. Venom F5 Roadster však jde ještě dál – jeho cena startuje na rovných 3 milionech dolarů (cca 72 milionů korun).

Navzdory horentní sumě už všech 24 exemplářů Venomu F5 zná své budoucí majitele – zapráší se stejně i po verzi Roadster? Rozdíl 900 tisíc dolarů přece jen není zanedbatelná částka, ovšem výrobce i přesto věří, že prodá 30 kusů varianty Roadster.

Načítám