Článek
Lidé od Hennessey Performance mají dlouholeté zkušenosti s laděním motorů, a tak se podařilo ze strojovny, jejíž základ bychom vystopovali k Chevroletu, vydolovat úctyhodný výkon. Díky hmotností cca 1 400 kg je poměr výkonu a hmotnosti špičkových 1 300 k/ t. Jak si ale motor poradí s verzí bez střechy?
Zuřivost z malé texaské továrny
Výkon přesahující 1 800 koňských sil z motoru, kterému lidé u Hennessey říkají „Fury“, tedy Zuřivec, už se této původně tuningové firmě podařilo prokázat. Úpravce na válcové brzdě naměřil výkon 1 355 kW, tedy v přepočtu 1 842,8 koně. Sílu bychom tedy měli…
Byť jde o poměrně malou firmu, přistupuje Hennessey k vývoji velmi zodpovědně – mechanický i aerodynamický vývoj probíhal ve spolupráci se závodními týmy ze série NASCAR, a byť karoserie Venomu F5 vypadá kupodivu k světu, tak její tvar striktně podléhá zákonům aerodynamiky. Podle posledních simulací by mělo „klapnout“ 311 mph, tedy 498 km/h.
500 km/h bez střechy?
To je (relativně) v pořádku pro auto s karoserií kupé – ale pro otevřenou verzi Roadster? Maximální rychlost Venomu F5 Roadster bude přirozeně o něco nižší než v případě kupé, i přesto má však jít o nejrychlejší auto bez střechy… na celém světě. Aktuálním rekordmanem je shodou okolností předchůdce otevřeného Venomu F5, typ Venom GT Spyder. Tomu se podařilo v roce 2016 na letecké základně v Kalifornii naměřit úctyhodných 425 km/h.
S nutností dodatečných výztuh je Hennessey Venom F5 Roadster nepatrně těžší než kupé, ale těch 45 kilogramů při tomhle výkonu jen těžko poznáte. Zrychlení z klidu na 400 km/h za 15,5 sekundy, což je čas, který ke splnění této disciplíny potřebuje verze kupé, se má údajně prodloužit na zcela 16 sekund.
Přitom má většina normálních aut co dělat, aby se za tuto dobu dostala na rychlost 160 km/h…Jen pro srovnání – nová Škoda Octavia RS o výkonu 245 koní se za téměř 16 sekund dostane na rychlost 166,4 km/h – jde i o rychlost, které dosahuje při dokončení sprintu na čtvrt míle s pevným startem.
Stejně jako Venom F5 kupé i v případě Venomu F5 Roadster tvoří základ konstrukce na zakázku vyrobené karbonové šasi – a kupodivu bylo u roadsteru zapotřebí jen minimum úprav, protože se s otevřenou verzí od začátku počítalo.
Rychlejší nebude, dražší však ano
Existuje však jeden parametr, ve kterém je Hennessey Venom F5 na svoje dvojče jménem Venom F5 Roadster krátký, a tím je cena. „Standardní“ Venom F5, dá-li se něco takového vůbec říct, stojí 2,1 milionu dolarů, tedy v přepočtu cca 50 milionů Kč. Venom F5 Roadster však jde ještě dál – jeho cena startuje na rovných 3 milionech dolarů (cca 72 milionů korun).
Navzdory horentní sumě už všech 24 exemplářů Venomu F5 zná své budoucí majitele – zapráší se stejně i po verzi Roadster? Rozdíl 900 tisíc dolarů přece jen není zanedbatelná částka, ovšem výrobce i přesto věří, že prodá 30 kusů varianty Roadster.