Hlavní obsah

Driftování, skoky a jízda po dunách: BMW v našlápnutém videu představuje prototyp Dune Taxi

Foto: BMW

Chystá se snad BMW na příští Dakar? S největší pravděpodobností ne, tady patrně půjde spíš o demonstraci schopností elektrického pohonu z Mnichova

Smyky, kličkování mezi auty jedoucími po dvou kolech, skoky a stoupání do ohromného srázu tvořeného písečnou dunou. BMW představilo pouštní speciál s pracovním názvem Dune Taxi ve velkém stylu za zvuku zlověstného… bzučení elektromotorů. Co mnichovští tímto prototypem sledují? Že by se v budoucnu chystali na Dakar?

Článek

V BMW evidentně vědí, jak natočit poutavé video. Nedávno jsme se bavili nad videem s dvojicí boha Dia a jeho manželky Héry v podání Arnolda Schwarzeneggera a Salmy Hayek, které měla na svědomí americká divize automobilky při příležitosti tamního vrcholu sezony NFL, události zvané Super Bowl. Tentokrát se však předvedli jejich kolegové z Arabského poloostrova…

Foto: BMW

Elektrický prototyp Dune Taxi se proháněl v oblasti Tal Moreeb ve Spojených arabských emirátech

V nejnovějším videu totiž vidíme nový elektrický prototyp, jak se prohání napříč obrovitými dunami v oblasti Tal Moreeb. Písečný kopec známý také jako Moreebský vrch disponuje strmými, až 50stupňovými srázy, které se táhnou do výšky až 300 metrů (!). Což není úplně ideální místo pro představení nového elektrického prototypu. Nebo ano?

Prototyp BMW Dune Taxi totiž není jen tak ledajaký elektromobil – rozhodně ne ten typ, ve kterém by člověk jel do města na nákupy. Je totiž vybaven ohromnými terénními pneumatikami a světlou výškou, jako… no, jako kdyby se chystal zúčastnit Dakaru. Pro dovádění a skoky v ohromných rychlostech jej předurčuje speciálně navržený podvozek se zdvihem pružin v rozmezí 400 milimetrů.

Z hlediska pohonu BMW neprozrazuje kapacitu bateriového systému, rozhodně je ale dost velká na to, aby prototyp Dune Taxi mohl zásobovat výkonem 400 kW, tedy 544 koní a točivým momentem 1 000 Nm.

V té rychlosti je občas těžké si toho všimnout, ale prototyp Dune Taxi vpředu zaujme ne úplně malými, ale řekněme „proporčně adekvátními“ ledvinkami, po jejichž bocích jsou velmi štíhlé a široké, mírně zamračené světlomety.

Bližší pohled také odhalí výrazné tvarování předních blatníků, aerodynamicky tvarovaná zrcátka, nasávací otvor na střeše ve stylu náporového sání – v tomto případě však vzhledem k absenci spalovacího motoru tuto funkci patrně neplní.

Dále (i přes temnou, matně černou barvu a kontrastní polepy) vidíme záď s výraznou odtrhovou hranou na víku „kufru“ a opět štíhlá a do stran protažená světla – tedy některé z typických znaků současných designových prvků BMW.

Karoserie potom překvapivě není z karbonového vlákna – přesto je z kompozitních materiálů. V tomto případě jde konkrétně o polymery vyztužené přírodními vlákny (NFRP neboli Natural Fibre-Reinforced Polymer). Výhodou tohoto materiálu jsou kromě nízké hustoty také nízké výrobní náklady, dobré mechanické vlastnosti a v neposlední řadě biologická rozložitelnost.

Ve videu také vidíme, jak se k prototypu Dune Taxi připojí dva speciálně upravené vozy BMW X6 M Competition a posléze nedávno představený model iX M60, který demonstruje svůj drtivý start z místa a celkové zrychlení. Nakonec vidíme prototyp Dune Taxi prokličkovat mezi staršími typy X5 E53 jedoucími po dvou kolech a vyšplhat ohromný písečný sráz o stoupání 130 %.

To však ještě není konec. V samém závěru videa po zaparkování prototypu Dune Taxi do přísně střežené garáže se z temnoty vynoří ještě koncept XM s typicky osvíceným obrysem ledvinek a popiskem: „Zůstaňte naladěni pro první hybridně-specifický systém pohonu všech kol xDrive.“ Bude snad pokračování? Mohlo by být – a v hlavní roli se možná ukáže XM, které by novou technologii mohlo demonstrovat.

Související témata:
Načítám