Článek
Kdyby Formule E jezdila v běžném provozu, jak by asi vypadala? Na tuto otázku už netřeba hledat odpověď, protože ji světu poskytli vývojáři DS Automobiles, kteří stvořili koncept DS E-Tense Performance vycházející právě z formule na baterky. A co víc, jde už o jejich druhý počin, neb ten první jste mohli spatřit už v roce 2016.
Základ nového prototypu tvoří jednosedadlový závodní monokok a pohonné ústrojí zahrnující dva elektromotory o celkovém výkonu 816 koní (600 kW). A co je ještě kolosálnější? Točivý moment čítající reálnou hodnotu 8 000 Nm, přenesenou přímo na kola, nikoli měřenou z výstupu elektromotoru. Díváte se tedy na skutečnou silniční raketu, co zrychlí z nuly na sto za cirka dvě sekundy.
Tím nekončíme, tato čtyřkolka má totiž speciálně chlazené akumulátory uložené vzadu uprostřed a velmi vysokou intenzitu regenerativního brzdění, díky čemuž se zastavěné konvenční brzdy stávají prakticky zbytečnými.
A to není zdaleka vše. Podle Francouzů má instalované odpružení natolik nastavitelnou geometrii, že vůz nabídne nejlepší možnou přilnavost i na hrbolatých cestách a za jakékoli počasí.
Přesné technické údaje budou k dispozici až po finálním dokončení vývoje, přičemž o samotné vyladění vozu se postarají také profesionální jezdci Formule E Jean-Éric Vergne a Antonio Felix da Costa, oba z týmu DS Techeetah.
Co se týče designu, tak si DS E-Tense Performance zachovává siluetu svého předchůdce, ale nabízí novou tvář. Jednodušší a hranatější grafika LED diod se v kombinaci s datosběrnými kamerami namontovanými na místě světel a digitální středovou maskou pravděpodobně objeví rovněž v budoucích sériových modelech značky. Za povšimnutí stojí taktéž inovovaná kapota s integrovanými větracími otvory a efektní dvoubarevný lak karoserie.
Z profilu zaujmou aerodynamická 21palcová kola, zatímco záď zůstává do značné míry stejná s původní studií. Opět tu najdeme futuristické LED diody, masivní difuzor a brzdové světlo inspirované elektrickou formulí.
Fotky interiéru chybí, automobilka DS Automobiles totiž žádné nezveřejnila. Uvnitř mají však čekat skořepinová sedadla, volant z Formule E, zařízení pro sběr dat, prémiové audio Focal Utopia a kožené dekorativní prvky v černé barvě.
Studie, na kterou se koukáte, vlastně ani není automobilem v pravém slova smyslu. Podle šéfa DS Performance, Thomase Chevauchera, jde o laboratoř, kterou vývojáři budou používat k analýze chování různých součástek a k jejich vývoji s ohledem na budoucí sériovou produkci.
Cílem bude také najít řešení pro snížení výrobních nákladů, usnadnit výrobu dílů a prozkoumat možnosti implementace ve výrobních modelech. Chevaucher dále tvrdí, že příští generace běžně dostupných modelů DS z řady E-Tense budou z tohoto vývoje těžit.
Takže pokud jste se těšili, že tento supersport půjde do výroby, zklameme vás. Nicméně o tom, že se od DS Automobiles žádné hypervýkonné sériové „exotiky“ nedočkáme, jsme vás už informovali v rámci rozhovoru s ředitelkou automobilky Béatrice Foucher.
Malou útěchou vám snad může být fakt, že si v tuto chvíli můžete prototyp koupit alespoň ve formě NFT (nezastupitelná digitální položka), přičemž k prodeji jsou nabízeny rovnou čtyři různé série.
Dále připomínáme, že DS Automobiles bude od roku 2024 představovat výhradně elektrifikované vozy (hybridy, elektromobily) a až doběhne životní cyklus stávajících modelů se spalovacími motory, stane se z francouzské prémie tzv. „all-electric“ značka, cílící spíše na individualitu, nikoli na masovou kvantitu prodávaných modelů.