Článek
Noční show, nástrahy městských ulic a jeden z nejdelších závodů v sezoně, při kterém vždy zamíchá kartami safety car. Velká cena Singapuru má mnoho aspektů, pro něž se vyplatí ji sledovat. Letos ji však dramatem okořenili i úřadující šampioni z Red Bullu, kteří doposud vyhráli všechny závody sezony. Jenže od pátku jako by se po vítězné formě slehla zem, a tak se nedělní Velká cena proměnila v boj alespoň o nějaké body. Šanci zvítězit konečně dostali jiní…
Byl to hodně zvláštní pohled, vidět Maxe Verstappena i Sergia Péreze nešťastné, kterak se perou se svým doposud bezchybným strojem a jejich časy stačí tak tak na první desítku. Když v sobotu vše vyvrcholilo zpackanou kvalifikací a nepostupem do její závěrečné části, bylo jasné, že Red Bull neblafuje, ale v Singapuru se skutečně trápí. Vítěz deseti závodů v řadě Verstappen si pro start vyjel jen jedenácté místo, Pérez byl ještě o dvě příčky níže.
V letošní sezoně, které zatím rakouská stáj suverénně dominovala, měli soupeři jasno. Až Red Bull zaváhá, musíme šanci chytnout za pačesy! Zatímco v úvodu ročníku měl k rudým býkům nejblíže Fernando Alonso z týmu Aston Martin, v průběhu sezony se rozložení sil měnilo, až se největšími soupeři v boji o první příčky staly Ferrari, Mercedes a tak trochu i McLaren. Ti všichni byli ve hře o vítězství v kvalifikaci.
Už ta byla pořádně dramatická, vždyť do nejlepší desítky postoupilo sedm různých týmů! Pro pole position si dojel Carlos Sainz na Ferrari, druhý skončil George Russell s Mercedesem a třetí Charles Leclerc také na Ferrari. V zákulisí se přitom šuškalo, že Ferrari veškerou svou energii investovalo do předchozího závodu na domácí Monze, přičemž ve zbytku ročníku už zdaleka nemá být tak silné. Ale kdeže…
Ještě větší radost mohli mít italští fandové po startu, kdy se Leclerc dostal před Russella, a Ferrari tak okupovalo první dvě příčky. Za nimi vše bedlivě sledovali Lando Norris a Lewis Hamilton. Verstappen sice pár pozic získal, na vítězné tažení z hloubi pole to ale tentokrát nevypadalo. Ještě více se pak trápil jeho kolega Pérez, který se ne a ne prokousat aspoň do bodované desítky.
Ve všech ročnících od premiéry roku 2008 se v průběhu singapurského závodu objevil safety car. A ano, také letos se tradice opakovala. Ani to však nehrálo trápícímu se Red Bullu do karet. Oba jezdci totiž jako jedni z mála startovali na tvrdé sadě, takže by se jim zastávka nevyplatila. Zůstali tedy na dráze a vyšvihli se do první pětky, po restartu je ale většina soupeřů na čerstvých gumách velmi rychle překonala.
Další zpomalení závodního tempa přišlo od ředitelství závodu krátce po zastávkách rudých býků, tedy v nejméně vhodnou chvíli. Jako by se Red Bullu tento závodní víkend nedařilo absolutně nic. To byl sice nešťastný pohled pro všechny jejich fanoušky, zase jsme se ale konečně dočkali pořádného dramatu na špici startovního pole!
Carlos Sainz totiž předvedl fantastickou jízdu hlavou a určoval tempo celé špičky startovního pole. Mercedes se přesto rozhodl zariskovat a Russella s Hamiltonem vyslal do boxů pro měkčí pneumatiky. Jejich obrovská časová ztráta začala rychle mizet, až se duo pár kol před koncem dotáhlo na prvního Sainze a druhého Norrise.
Zatímco v první části závodu si leckdo mohl zdřímnout, ke konci začala ta pravá show! Mercedes měl tempo na to dostat se do čela, předjet soupeře v Singapuru však není nic lehkého. Sainz věděl, že Norris na stejných gumách je pro něj mnohem menší nebezpečí, a tak si ho neustále držel do jedné sekundy, čímž mu umožňoval využití systému DRS. Norris, byť Sainzův přímý soupeř, se vlastně proměnil v parťáka, který mu kryl záda před dotírajícími Mercedesy. Na to Mercedes nenašel odpověď. Přemíra snahy do té doby třetího Russella vyvrcholila nehodou v posledním kole, kdy pravým předním kolem nešťastně škrtl o bariéru a havaroval. Na stupně vítězů se tedy vyhoupl kolega Lewis Hamilton. Sainz svou fantasticky promyšlenou jízdou zvítězil, Norris a Hamilton skončili těsně za ním. První trojku v cíli nedělila ani sekunda a půl. Leclerc za nimi jich ztratil skoro dvacet. Až pátý skončil po povedeném závěrečném stintu na čerstvé sadě Max Verstappen.
Bylo by bláhové si myslet, že o mistrovských titulech v obou šampionátech není sedm podniků před koncem rozhodnuto. Přesto nám singapurský závod ukázal, že závodní víkendy F1 mohou být stále pořádně dramatické. Přitom stačila jedna malá drobnost – „vypnout“ lídra šampionátu. Jak jednoduché, že? Ale nyní vážně… Bylo až neuvěřitelné sledovat, jak se jindy dominantní Max se svým autem trápí. Podle mnohých to byla jednorázová záležitost, neboť okruh Marina Bay Red Bullu typologicky nevyhovoval. Takže příště opět Verstappenova bezchybná dominance? Uvidíme, odpověď dostaneme už za týden v Japonsku.