Článek
Jeden z nejzásadnějších Volkswagenů všech dob se představuje jako koncept. Už nějaký čas se mluví o vývoji nového lidového elektromobilu koncernu Volkswagen, jakým zainteresované značky chtějí zpřístupnit moderní elektromobilitu i méně bohatým zákazníkům. A teď je konečně tady. Ještě před začátkem svého budoucího působení na evropském trhu navíc láká na skutečnost, že základní cenou nepřesáhne magickou hranici 25 tisíc euro, tedy přibližně 600 tisíc korun při dnešním kurzu.
Jmenuje se Volkswagen ID.2all a zakládá na zkrácené koncernové modulární platformě MEB, základu všech elektrických modelů rodiny Volkswagen ID. Když začnete měřit, zjistíte, že s délkou 4050 mm, šířkou 1812 mm a výškou 1530 mm je zhruba stejně velký jako Polo, ale rozvorem náprav 2600 mm se blíží většímu Golfu. A protože jej neomezuje nepoddajnost spalovacího motoru s příslušenstvím, disponuje i přibližně stejně velkorysým vnitřním prostorem. Skvělou ukázkou praktičnosti je zavazadelník se základním objemem 490 litrů.
Novinka spojuje charakteristický design moderních elektrických Volkswagenů s typickými rysy originálního prvního Golfu. Inspirace Giugiarovým návrhem ze sedmdesátých let viditelná zejména na zadních partiích, přičemž nápaditá linie C-sloupku má být jedním z podpisových prvků i dalších budoucích modelů značky. Dvacetipalcová kola ve svalnatých blatnících pak vozu dodávají sportovnější šmrnc.
Architektura minimalistického interiéru zakládá na dvojici displejů 10,9" digitálního přístrojového štítu a 12,9" obrazovky infotainmentu. Dotykové ovládání je v dnešních vozech už standardem, ale automobilka se v návaznosti na kritiku snaží o intuitivnější ovládání a doplňuje jej novým ovládacím kolečkem na středové konzoli. Minimum klasických ovladačů v dosavadních elektrických modelech, vybavených kontroverzními dotykovými tlačítky, pak napravuje i novým volantem se zjednodušenými ovládacími prvky.
A zajímavá je i jízdní dynamika. Nový lidový elektromobil jezdící na nejmenší koncernové elektrické platformě MEB Entry bude mít jeden elektromotor o 226 koních (166 kW), se kterým zrychlí z 0 na 100 km/h za necelých 7 sekund. Maximální rychlost bude až 160 kilometrů v hodině. Minimálně zrychlením se budoucí ID.2 téměř vyrovná tradičnímu sportovnímu Golfu GTI se spalovacím přeplňovaným dvoulitrem. Koncepcí s pohonem předních kol se menší platforma Entry liší od standardní MEB, která je primárně „zadokolkou“.
A co akumulátor a maximální dojezd? Kapacitu baterie Volkswagen zatím nezveřejnil, ale udává, že produkční ID.2 ujede až 450 kilometrů podle WLTP na jediné nabití. Slibuje i maximální nabíjecí výkon až 170 kW, díky čemuž se kompaktní elektromobil nabije z 10 na 80 procent celkového stavu baterie za pouhých 20 minut. S technologií převzatou z modernizovaného modelu ID.3 a osobní dodávky ID.Buzz tak bude přijatelný i na delší cestování.
Jestli Volkswagen zvládne přenést všechnu tuto techniku a výbavu do sériové výroby za slibovanou cenu, může významně dominovat evropskému trhu s elektromobily. Produkčního Volkswagenu ID.2 se dočkáme v roce 2025, přičemž automobilka dodává, že v následujících třech letech představí minimálně deset elektrických modelů. Volkswagen současně pracuje i na nejmenším elektromobilu ID.1 se slibovanou základní cenou nižší než 20 tisíc eur (dnes 480 tisíc Kč).