Hlavní obsah

Dokáže Volvo zastavit záplavu informací ohrožujících řidiče? To se teprve uvidí

Foto: Volvo

Představování velkého elektrického SUV Volvo EX90 pokračuje! Švédská automobilka si vždy zakládala na neobyčejně klidném prostředí v kabinách svých aut, což v digitální době charakteristické zahlcením zbytečnými informacemi představuje nové výzvy. Jak se s nimi ve Volvu poprali?

Článek

Automobilky se dnes předhánějí ve velikosti palubních displejů, množství funkcionality a počtu online aplikací, ale často zapomínají na to nejdůležitější – aby se jejich systémy snadno ovládaly. Zvlášť za jízdy, kdy se sotva trefíte na nějaké digitální tlačítko na displeji, ani nemluvě o noření se do hlubin menu a hledání důkladně utopených funkcí, které zrovna potřebujete. Volvo ale chce dokázat, že to jde i jinak.

Pocit výjimečného pohodlí může být totiž i v tom, co všechno nedostanete. Inženýři ze Švédska si proto řekli, že místo zavalení řidiče nadbytečnými informacemi a nepotřebnými funkcemi poschovávanými v nepřehledných obrazovkách (jako to mají ve zvyku nejmenované německé prémiové automobilky), které řidiče jen stresují a ruší od řízení, zkusí opačný přístup a vykročili na cestu jednoduchosti a intuitivnosti.

Foto: Volvo

Prostředí vypadá důvěrně známé, způsob poskytování informací by měl být velmi inovativní a přístupný

Vzhled přístrojového panelu a velkého displeje infotainmentu (postaveného na Androidu) jsou tak jednoduché a přehledné. Navíc vám dle dané situace nabízí funkce, které můžete potřebovat – po nasednutí tak máte po ruce třeba tlačítka vyhřívání sedadel nebo oken, případně otevírání kufru, snadný přístup máte i k zadávání cíle pro navigaci nebo Spotify, aby vám k jízdě hrála vaše oblíbená hudba.

Foto: Volvo

Přímo před sebou na displeji uvidíte, na jaké jízdní asistenty se v daný moment můžete spolehnout

Za jízdy pak máte na displeji před sebou přehledně zobrazeno, jaké asistenty máte aktivní, případně v jakém režimu jste – jestli jen s podporou asistentů, v režimu asistované jízdy, v němž systémy přebírají částečnou kontrolu nad vozem, či rovnou v režimu autonomní jízdy, kdy za vás auto přebírá plnou kontrolu. To abyste se nespletli a nepředali samočinnému řízení víc důvěry, než kolik je v té chvíli schopné přijmout.

Na centrálním displeji infotainmentu máte přehlednou obrazovku pouze s těmi nejdůležitějšími aplikacemi – navigace, hudba, telefon, klimatizace… Součástí obrazovky je i kontextuální lišta nabízející akce, které se vám v dané chvíli mohou hodit – například ovládání nabíjení, parkovacích kamer, mlhovek, odmrazování čelního skla a mnoha dalších. To, co právě potřebujete, byste tak měli mít přímo na dosah bez komplikovaných hledání v menu, sub-menu, sub-sub-menu.

Systém má mít navíc schopnost se sám učit – tedy poznávat zvyky řidiče a přizpůsobovat se jim – a také učit se od ostatních řidičů. Volvo bude získávat informace o způsobu využití této služby a přizpůsobovat ji i pro všechny ostatní formou over-the-air updatů. Průběžná evoluce by měla systém zdokonalovat ku prospěchu všech.

Taková je teorie. Na druhou stranu se zdá, že inženýři Volva se rozhodli dát do infotainmentu NAPROSTO VŠECHNY FUNKCE (po vzoru Tesly, která však kromě technické progresivity proslula i tím, že ty „automobilové věci“ moc neumí). Chcete zapnout mlhovky? Musíte kliknout na infotainment. Chcete zapnout výstražná světla? Jsou také v infotainmentu. Dokonce i tlačítko otevírání schránky před řidičem se ovládá přes infotainment. Designéři se určitě radují, jak bude kabina EX90 čistá a jednoduchá, účetní si mnou ruce, kolik peněz ušetřili, jenže jestli to bude skutečně to nejlepší pro řidiče, bude záviset na tom, zda mu auto opravdu dokáže hodit pod ruku to správné tlačítko ve správné chvíli…

Načítám