Článek
Není to tedy plnohodnotný comeback, kdy by Toyota – poprvé od sezony 2009 – měla opět vlastní tovární tým. Zatím se japonská automobilka stala „jen“ technickým partnerem amerického týmu Haas. Což je překvapující, protože tato stáj už dlouhé roky úzce spolupracuje s jinou věhlasnou značkou – Ferrari.
Podle oficiálního prohlášení poskytne Toyota konstrukční technické a výrobní služby, zatímco Haas technické znalosti a obchodní výhody. Spolupráce odstartuje okamžitě, už příští závodní víkend v Austinu se na vozech Haasu objeví loga Toyoty, respektive sportovního odvětví Gazoo Racing.
Že by si Toyota osahávala svět F1 a časem z toho bylo zase něco víc? O tom Japonci nechtějí ani slyšet a několikrát důrazně informovali, že nechystají vlastní tým ani vývoj pohonné jednotky. A naopak Haas se nehodlá zbavit atraktivního spojence v podobě Ferrari, proto nedávno došlo k prodloužení vzájemného kontraktu až do roku 2028.
I tak ale částečný návrat Toyoty dělá fanouškům F1 velkou radost. Čím více velkých automobilek se o soutěž zajímá, tím lépe! Toyota coby tovární tým debutovala v sezoně 2002, naposledy naskočila v ročníku 2009. Zúčastnila se 140 velkých cen, ve kterých vybojovala 17 pódiových umístění. Nikdy se však japonské stáji nepovedlo vyhrát, a právě neuspokojivé výsledky nakonec rozhodly o odsunu Toyoty ze šampionátu.
Formule 1 je dnes pro automobilky mimořádně atraktivní. S možností zapojení se koketovalo Porsche, od roku 2026 uvidíme na roštu tovární tým Audi, Ford se zase stane dodavatelem pohonných jednotek Red Bullu. A pokud Toyota časem své působení ještě rozšíří, bude to pro sport jedině dobře!