Hlavní obsah

Dlouhý nos na Mercedes: Nizozemský vůz je nově nejaerodynamičtější na světě

Foto: Lightyear

Nizozemský Lightyear dosáhl naprosto fantastických hodnot součinitele odporu vzduchu

Dobrá aerodynamika přináší vozu téměř samé výhody – lepší zrychlení, maximální rychlost i spotřebu paliva. Nízký odpor vzduchu, také znamená i mnohem delší dojezd – jak dokazuje Lightyear 0, nové nejaerodynamičtější auto na světě.

Článek

Možná změní svět a možná také ne. Jedno je však jisté – Lightyear 0, produkční verze vozu Lightyear One, je oficiálně nejaerodynamičtějším autem světa. Práce s odporem vzduchu byla a pořád je zajímavým vědním oborem, rok co rok však nabývá na významu i v říši nás automobilových šílenců. A u elektromobilů to platí dvojnásob.

Foto: Lightyear

Nesmírně aerodynamický typ 0 od firmy Lightyear překonal dokonce i Mercedes EQS – a to už je co říct!

Vliv aerodynamiky provází automobilový průmysl už bezmála 100 let (stačí vzpomenout na naši milovanou automobilku Tatra) a už ve 30. letech minulého století se (nejen kopřivničtí) konstruktéři snažili vyzrát na vzduch, aby auta nebrzdil.

Desetiletí vývoje od testování za pomocí bavlněných provázků až po výpočetní dynamiku kapalin nás přivedly až sem – k vozu Lightyear. Většině z nás je to jméno podezřele povědomé a není to jen zdání – před nedávnou dobou byl představen aerodynamický vůz Lightyear One, který byl jakýmsi vývojovým prototypem a testovací mulou.

Relativně nedávno se pak představila evoluce typu One nazvaná paradoxně „0“. Málem bychom zapomněli, jaké hodnoty že se tedy podařilo nizozemskému elektromobilu dosáhnout – fantastická hodnota koeficientu aerodynamického odporu 0,175 je dostatečně nízká na to, aby lidé z firmy Lightyear mohli na Mercedes EQS udělat dlouhý nos.

Foto: Lightyear

Finální dolaďování probíhalo ve stuttgartském institutu pro automobilový a dodavatelský průmysl, kde se ve větrném tunelu podařilo odpor vzduchu dokonce ještě snížit

Stuttgartští se vpravdě nemají za co stydět – hodnota 0,2 typu EQS je výtečná, nizozemský Lightyear však má patrně šikovnější návrháře. Výsledek firmy ze země větrných mlýnů a dřeváků je ještě o to úžasnější, že by jej bývali překonali i s původní verzí vozu, která vykazovala hodnotu 0,19, byť jen o fous.

Lidé z automobilky Lightyear však vyrazili do Výzkumného a vývojového institutu pro automobilový a dodavatelský průmysl, v němčině zkráceně FKFS, který se zaměřuje na technologii vozidel a motorů a v neposlední řadě i na mechatroniku vozidel, kde se podařilo hodnotu 0,19 stlačit až na konečných 0,175.

Foto: Lightyear

Výroba vozu Lightyear už se pomalu, ale jistě rozjíždí

„Jsme nesmírně hrdí na to, jakého výsledku se nám podařilo dosáhnout,“ řekl Arjo van der Ham, technický ředitel automobilky. „Vycházeli jsme z doslova nepopsaného listu papíru, když jsme začínali vyvíjet naše technologie, ovšem – díky velkému množství nadšení a tvrdé práce – se nám podařilo posunout hranice osobních vozů současné doby.“

Takto zdařilá aerodynamika přináší své nesmírné výhody – ve zrychlení, maximální rychlosti a v případě elektromobilů výrazně přispívá k delšímu dojezdu. Konkrétně vůz Lightyear 0 má být schopen dosáhnout normovaného dojezdu (tedy dle metodiky WLTP) až 1 000 km na jedno nabití. Velký podíl na tom mají také solární panely umístěné na celé horní ploše vozu, které celkem zabírají plochu 5 metrů čtverečních.

Lightyear používá sice kompaktní, avšak efektivní baterii s kapacitou 60 kWh a automobilka uvádí, že už došlo dokonce k testování v reálných podmínkách doma v Nizozemsku, a dle získaných dat je vůz (přirozeně v závislosti na počasí a míře slunečního svitu) opravdu schopen takového dojezdu dosáhnout.

Zajímavost na závěr – lidé z firmy Lightyear reálně spočítali, že solární plocha na povrchu vozu je schopna za ideálních podmínek (tedy za pěkného počasí) sesbírat dostatek sluneční energie k prodloužení dojezdu až o 70 km. Dle výpočtů by to v praxi mohlo znamenat nějakých 6 až 11 tisíc kilometrů jízdy ročně zadarmo.

Načítám