Hlavní obsah

Devět technických vychytávek nového Range Roveru

Foto: Albion Cars

Range Rover je auto jako žádné jiné. Už více než půl století spojuje terénní schopnosti nezastavitelného off-roadu se špičkovým komfortem luxusní limuzíny. Jeho pátá generace, která se právě oficiálně představila v Česku, posouvá laťku zase o pořádný kus výš…

Článek

O páté generaci Range Roveru jste si na stránkách Garáž.cz mohli již před časem přečíst informace z první ruky – byli jsme totiž na tajné předpremiéře v Mnichově, kde jsme si ho mohli prohlédnout a osahat ještě před oficiálním představením.

Všechny nejzásadnější novinky už tedy víte: design je elegantní evolucí známých tvarů, interiér je propracovanější a luxusněji vybavený, v terénu toho zvládne víc než kdy dřív a na silnici bude ještě pohodlnější a obratnější. Poprvé si ho taky budete moci pořídit v rodinné sedmimístné variantě s prodlouženým rozvorem. Pojďme se ale nyní zaměřit na průzkum fascinujících technických vychytávek, které dosud nebyl prostor detailněji představit.

1. Obratnější na silnici

Komfortní jízda na silnici je základem schopností Range Roveru, inženýři proto podvozek se vzduchovými tlumiči vylepšili o elektricky ovládané aktivní stabilizátory (pracující s napětím 48V pro vysoký točivý moment 1 400 Nm a bleskurychlé reakce) s prediktivní funkcí eHorizon (pomocí navigačních dat sleduje trasu a v předstihu připravuje ideální nastavení podvozku) pro precizní jízdu na asfaltu. Systém aktivního natáčení kol zadní nápravy (až o 7,3°) pak přináší větší stabilitu při vyšších rychlostech a lepší obratnost při manévrování v rychlostech nízkých (poloměr otáčení je 10,8 metru).

Foto: Jaguar Land Rover

Range Rover se díky zásadně vylepšenému podvozku cítí na silnici ještě jistěji

2. Drsnější v terénu

Věřte, že žádná jiná luxusní limuzína nedokáže nabídnout světlou výšku 295 mm, zvládat náklon 45°, brodit 900 mm vodního sloupce nebo utáhnout na kouli až 3,5 tuny. Výjimečné schopnosti nového Range Roveru podporuje vylepšený pohon všech čtyř kol (který se v rychlostech nad 160 km/h samočinně vypíná pro úsporu paliva), osmistupňová automatická převodovka s redukcí nebo systém jízdních režimů Terrain Response 2, který automaticky přizpůsobuje nastavení vozu šesti různým módům, případně vám dovolí nakonfigurovat si vlastní.

Foto: Jaguar Land Rover

Mimo silnici si tahle zvýšená luxusní limuzína namaže na chleba i drsné off-roady

3. Jízda s podporou elektřiny

Šestiválcové benzinové (o výkonu 400 k) i dieselové motory (ve výkonových variantách 250 k, 300 k nebo 350 k) jsou vybaveny 48V mild-hybridním systémem pro ekonomičtější jízdu, v nabídce však bude také dvojice plug-in hybridních jednotek nejnovější generace. Ty slibují čistě elektrický dojezd až 100 km (v reálu kolem 80 km, což prý 75 % majitelů bez problému pokryje každodenní nájezd), baterii o kapacitě 38 kW pak dobijete za méně než hodinu díky rychlonabíjení výkonem 50 kW (z domácího wallboxu cca za 5 hodin). Celkový výkon hybridního ústrojí je 440 nebo 510 koní a emise CO2 budou pod úrovní 30 g/km (čili můžete využívat výhod speciální „elektrické“ SPZ). V roce 2024 dorazí plně elektrická verze, na druhou stranu si stále můžete pořídit i verzi s poctivým V8 o výkonu 530 koní.

Foto: Jaguar Land Rover

Plug-in hybrid nové generace má nabídnout až 100 km čistě elektrického dojezdu a rychlé nabíjení

4. Zaparkuje sám i na dálku

Součástí rozsáhlého balíčku bezpečnostních systémů a jízdních asistentů je také samočinné parkování na dálku rozšiřující schopnosti parkovacího asistenta – ten zvládne automaticky zaparkovat podélně i příčně a vhodné parkovací místo najde díky 12 ultrazvukovým senzorům a čtyřem kamerám i při rychlosti až 30 km/h. Do vybraného parkovacího místa dokáže sám vmanévrovat i bez řidiče za volantem, ten může vůz ovládat zvenku, což mu v těsných prostorách usnadní vystupování (a následně odtamtud vůz i vyparkuje pro pohodlnější nastupování).

5. Víc digitalizace přístupnější cestou

Nový Range Rover má dosud největší obrazovku infotainmentu koncernu JLR – na plovoucím prohnutém dotykovém 13,1palcovém displeji s haptickou odezvou běží systém nejnovější generace přinášející nejmodernější online funkce (včetně over-the-air update nebo streamování médií) a širokou mobilní konektivitu, všechny informace jsou však prezentovány co nejpřehlednější formou, aby příliš neodváděly pozornost od řízení (proto má klimatizace stále vlastní ovládací panel a Terrain Response má vlastní ovládací kolečko místo pouhých ikonek v menu infotainmentu). Totéž platí pro 13,7palcový přístrojový štít doplněný průhledovým displejem.

6. Osobní sluha součástí výbavy

Konec namáhání při otevírání dveří – oba páry mají totiž elektrický pohon a lze je ovládat i na dálku prostřednictvím infotainmentu (uvnitř stačí řidiči pro uzavření pouze usednout na sedadlo a stisknout brzdový pedál, zvenku pak zavřete jemným šťouchnutím do kliky). Kromě většího pohodlí to přináší i vyšší bezpečnost, dveře totiž mají integrovanou ochranu proti přiskřípnutí (včetně soft close, tedy samočinného dovírání dveří) a systém detekce nebezpečí (dveře se automaticky zastaví, pokud není prostor v jejich dosahu volný).

7. Pohoda pro piknik

Vylepšeny byly i dělené páté dveře, typický prvek promyšlené praktičnosti Range Roveru již od roku 1970. Jejich elektrické ovládání je dnes již samozřejmostí, ale protože je majitelé využívají také jako pohodlné posezení, lze přepážku pro rozdělení zavazadlového prostoru vyklopit tak, že se z ní stane opěrka zad. Relaxaci v přírodě si můžete dále zpříjemnit doplňkovou sadou polštářů, přídavným osvětlením a audiosystémem.

Foto: Range Rover

Spodní část dvoudílného víka kufru je pro piknik jako dělaná

8. Dokonalé ticho

Range Rover jezdí jako pravá luxusní limuzína – tedy naprosto pohodlně a hlavně tiše. Aby byla pohoda v kabině ještě větší, může být nová generace vybavena integrovaným systémem aktivního potlačování hluku třetí generace. Ten prostřednictvím audiosystému s 35 reproduktory (včetně dvojice 60mm reproduktorů v hlavové opěrce každého ze čtyř sedadel hlavních cestujících) generuje signál, který aktivně potlačuje zvuky motoru a pneumatik a vibrace kol. Na palubě tak můžete zažívat dokonalé ticho, případně vás nebude nic rušit od poslechu hi-fi systému Meridian Signature Sound System o výkonu 1 600 W.

Foto: Range Rover

Range Rover může mít i „ředitelskou“ úpravu s komfortním sezením (sedadlo spolujezdce se posune vpřed, sedadlo vzadu se sklopí do pohodlnější polohy). Proto i akustický komfort musí být dokonalý

9. Dokonale čisté prostředí

Aby klidné prostředí kabiny nepokazily ani žádné pachy nebo jiné nebezpečné či nepříjemné mikročástice, dokáže si nový Range Rover sám čistit vzduch. K tomu je vybaven systémem Cabin Air Purification Pro kombinující technologii dual-nanoe X firmy Panasonic (využívá se například ke sterilizaci prostředí v nemocnicích) pro redukci alergenů a odstranění patogenů (výrazné snížení zápachů a virů včetně covid-19) a PM2.5 Cabin Air Filtration zlepšující kvalitu vzduchu v interiéru.

Jak sami vidíte, Range Rover si plně zaslouží svůj výjimečný status, náklonnost majitelů, obdiv fanoušků a úctu od konkurence. Jeho nejnovější pátá generace je skutečně špičkovým produktem automobilového průmyslu. A tomu odpovídá i jeho cena – začíná se na částce 3 241 132 Kč (Range Rover D250 SE) a určitě nebude moc těžké vyšroubovat konečnou cenu volbou motoru a výbavy klidně na dvojnásobek. Ale ta nejlepší auta nejsou nikdy levná…

Načítám