Hlavní obsah

Děláme pořádek v čínských automobilkách na českém trhu. Značek je tu hodně, úspěšná ale jenom jedna. Expanze se tak (zatím) nekoná

Foto: archiv automobilek

MG HS debutoval v nové generaci. Vypadá rozhodně lépe než ta předchozí.

Český trh v posledních měsících zažívá nevídanou expanzi nových značek, pochází hlavně z Číny. Čínské automobily chtějí prorazit v Evropě a neopomínají přitom i na náš trh.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Český trh s novými automobily se po pandemii covidu nemohl vzpamatovat, když automobilky dlouho doháněly nuceně přerušovanou výrobu kvůli nedostatku výrobních dílů a dalším potížím. V poslední době však prodeje opět rostou, čehož chtějí využít nejen tradiční zástupci, ale také mnozí noví hráči na trhu.

V posledních měsících totiž na český trh vstoupily mnohé nové značky, převážně čínské provenience, které se rozhodly zabodovat i na starém kontinentu. Nabídka čínských automobilů je tak na českém trhu dnes opravdu pestrá. K dispozici jsou jak levná SUV, tak užitková vozidla nebo třeba luxusní MPV či pick-up na LPG. Různorodé paletě modelů odpovídá i různorodost prodejních míst – vedle zavedených prodejců jsou tu i malí, spíše individuální dodavatelé. Zkrátka, vybrat si z čínských aut může dnes už (skoro) každý. Jak aktuální nabídka vozů čínské produkce vypadá?

MG: Nové modely i sporťák

Expanze čínských aut na českém trhu možná souvisí s úspěchem MG. Historicky britská značka české zákazníky nadchla a za první pololetí roku 2024 má na svém kontě 2 041 registrovaných vozů, což z MG letos dělá čtrnáctou nejžádanější značku, která v prodejích překonává zavedené Suzuki nebo Opel.

Foto: MG

Takové auto byste nejspíš od značky zaměřené na cenu nečekali.

MG navíc neusíná na vavřínech a chystá pro letošek hned několik novinek. Také u nás se začne prodávat nová generace hatchbacku MG 3, která chce zaujmout netradičně řešeným hybridem. Nové generace se dočkalo i kompaktní SUV MG HS, jež debutovalo na letošním Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Vedle povedených aut za fér cenu však MG opět zdůrazní i svoji historickou sportovní image, když nabídne také elektrický roadster Cyberster.

Dongfeng: Luxusní Voyah i off-road

To Dongfeng měl poněkud komplikovanější příchod na český trh – zamýšlená expanze pod netradiční taktovkou realitní společnosti Bidli nevyšla podle plánů a značka svůj příchod na trh musela rozjíždět znovu.

Dnes však po republice existuje několik oficiálních prodejců, kteří vedle cenově dostupného Dongfengu nabízejí také spíše luxusní modely Voyah – včetně nezvykle tvarovaného MPV Dream. Nabídka Dongfengu je tak opravdu různorodá, čítá totiž rovněž mile vypadající elektromobil Box, typicky asijský sedan Shine nebo pick-up DF 6 s 2,3litrovým nafťákem o výkonu 120 kW. Do budoucna tu navíc hodlá prodávat také robustní off-road M-Hero nabízející výběr mezi elektropohonem a plug-in hybridem.

Foto: archiv automobilek

Ano, i tohle auto má český ceník, off-road M-Hero za 3,6 milionu Kč od automobilky Dongfeng.

SWM: Od motorek k automobilům

Na českém trhu to dnes zkouší také původně italská značka SWM, která pod křídly čínských majitelů expandovala od motocyklů i k automobilům. Ty podle firmy spojují to nejlepší z evropského designu s technologickými inovacemi z celého světa. Navrženy byly v italském Miláně, vyrábějí se však v Číně. Na českém trhu jsou v prodeji dvě SUV – G01 a G01F, které mimo jiné lákají na atraktivní cenovky do 650 000 korun.

Foto: SWM

Značka SWM byla původně italská a nabízela motorky, pod čínskými majiteli však expandovala.

Další značky: Nejen pick-upy a elektromobily

Spíše mezi individuality dnes v Česku patří značka Great Wall. Souvisí to i s nabídkou, která není zrovna typická. Na svých českých stránkách propaguje dvojici pick-upů, spíše civilní Poer a užitkový Steed 7, který nabízí i možnost pohonu na LPG.

Podobně je na tom v tuto chvíli také značka BYD (Build Your Dreams), nabídka dovozce je však značně pestřejší. Schopen je dodat nejen elektrický kompaktní hatchback Dolphin, ale také třeba luxusní sedan Han nebo elektrickou dodávku ETP-3.

Na elektrická užitková vozidla se zaměřuje také Maxus, který je na českém trhu aktivní už delší dobu. Aktuálně nabízí dva modely, menší eDeliver 3 a větší eDeliver9, z nichž první je známý od rozvážkových služeb.

Foto: archiv automobilek

Maxus eDeliver9 zaujme zájemce o velké dodávky s elektropohonem.

Individuálně se k nám dovážejí také vozy Nio, konkrétně třeba EL6, tedy elektrické SUV s velkou baterií o kapacitě 100 kWh. Zájemci případně mohou zvolit i neméně nápadný Zeekr X, kompaktní SUV s výkonem 315 kW z dílny koncernu Geely. Z opačného cenového i technologického konce nabídky naopak pochází JAC iEV7S, kompaktní crossover s elektropohonem.

Expanze čínských automobilek na českém trhu rozhodně nekončí, i když kromě MG zatím značky spíše paběrkují. Dlouho se však spekuluje o příchodu automobilky Geely. V druhé polovině roku má do Česka dorazit značka Farizon, právě z područí koncernu Geely. Nabídnout chce zatím dva modely, užitkové V6E a SuperVan. Pod křídla Geely patří i Polestar, kdysi sportovní divize Volva, která v rámci globální expanze konečně oficiálně zamíří také k nám.

Načítám