Článek
Typ 11 Phaeton z roku 1932. Fairlady Sports 1000 z roku 1960. Silvia 1600 Coupe z roku 1962 nebo 510 alias Bluebird z roku 1968. To jsou všechno významné modely značky Datsun, od jejich prvního trháku až po ty další, které pomohly ukovat pevné základy značky. A nesmíme samozřejmě zapomenout na typ 240Z alias Fairlady nebo původní Skyline GT-R s označením C10.
Co se v roce 2013 zdálo být nostalgickým oprášením starých dobrých časů, se ukázalo být ve skutečnosti utopií. Po původním zrušení značky Datsun v roce 1986 se vedení Nissanu rozhodlo, že letos – tedy ani ne deset let po jejím znovuzrození – Datsun zase uspí.
Přirozeně to jsou už celé dekády, co se Datsun naposledy ukázal v Evropě nebo třeba USA. A to ze zcela prostého důvodu – novodobý Datsun totiž byl určen výhradně pro trhy, které se nějakým způsobem stále vyvíjejí. Jmenovitě šlo třeba o Nepál, Indii, jih Afriky včetně JAR, Indonésii nebo Rusko.
Sluší se říct, že na vině je částečně vůle mateřské automobilky soustředit maximum možných prostředků na rozvoj elektromobility, pokud si však o tématu zjistíme víc, dozvíme se, že prodeje moderních Datsunů nebyly nikdy příliš valné. I to je jeden z důvodů, proč se momentálně Datsun stahuje z dalšího trhu, konkrétně z Indie.
Na tamním trhu Datsun prodal během roku 2021 pouhých 6 400 vozů, což je obrovský propad oproti 87 300 udaných kusů v roce 2016. Ještě úspěšnější byl poté rok 2017, kdy na tamní trh vstoupil nový model jménem Redi-Go.
„Produkce Datsun Redi-Go v našem závodu v Čenaji byla ukončena,“ zní oficiální prohlášení automobilky Nissan. Jenže co současní majitelé Datsunů? „Můžeme ujistit všechny současné i budoucí zákazníky značky Datsun, že poprodejní služby budou i nadále probíhat na nejvyšší možné úrovni, včetně servisování a dodávky dílů.“ Tak uvidíme.
Co se vlastně stalo s Carlosem Ghosnem?
Carlos Ghosn, bývalý šéf Nissanu, který pomohl automobilku vytáhnout z bryndy, se momentálně nachází v Libanonu, kde má dlouhodobě trvalé bydliště. Má zásluhu na vzniku aliance Nissan-Renault-Mitsubishi, během jeho působení na vedoucí pozici měl Nissan roční obrat 180 až 200 miliard dolarů a čistý zisk 10015 miliard dolarů. Dlouho je příznivcem elektromobility a zná se osobně s Elonem Muskem. Osobně představil první elektrický model Renaultu a Nissanu, tedy Zoe a Leaf.
V Japonsku momentálně čelí obvinění z krácení daní, Francie na něj nedávno vydala mezinárodní zatykač – přestože až donedávna francouzské úřady stály při něm. V nedávném rozhovoru pro televizi CNBC přiznal, že to může mít souvislost s prezidentskými volbami ve Francii. Ghosn se dle svých slov nezpronevěřil ani jedno euro z Renaultu a ani jeden jen z Nissanu a prý se nebrání soudu, pokud půjde o spravedlivý proces. Do jeho sídla v Libanonu vnikly japonské úřady a zabavily mu počítače a několik dokumentů, měly by tedy mít důkaz o jeho vině či nevině. OSN vydala v roce 2021 prohlášení, že v jeho případu došlo k „zásadnímu porušení“ lidských práv.
Obnovení značky Datsun oznámil v březnu 2012 tehdejší ředitel Nissanu Carlos Ghosn, v roce 2013 se potom obchodní značka Datsun dočkala také formálního obnovení. Na indickém trhu se novodobé Datsuny začaly prodávat začátkem roku 2014, v průběhu téhož roku přišla řada na Rusko, Nepál a jižní Afriku, v roce 2015 se vozy začaly prodávat v Kazachstánu a v roce 2016 se dočkali zákazníci v Bělorusku a v Libanonu.
Mezi prvními novodobými Datsuny byl typ Go a Go+, které se neukázaly být výrazným prodejním úspěchem, na jihoafrickém trhu si je navíc dle lokálních stránek prodejců stále můžete koupit. Modelem určeným speciálně pro Rusko byl typ On-Do, který vycházel z Lady Granta a který se přestal vyrábět v roce 2020.
Poměrně úspěšným modelem však byl model Redi-Go, který je s výraznou slevou v stále k mání v Indii – alespoň do doby, než dojdou skladové zásoby.
Na klíčovém indickém trhu byly vozy Datsun zastíněny především značkami Hyundai a Maruti-Suzuki, které se lépe zorientovaly ve vodách stále rostoucího trhu zaměřeného na masově vyráběné, cenově dostupné a zároveň robustní malé vozy. Automobilka Maruti potom byla původně indickým státním podnikem, než ji v roce 2003 koupilo Suzuki.