Hlavní obsah

Dartz Black Alligator: Nová dimenze pompéznosti

Foto: Dartz

Více než třítunové obrněné SUV o výkonu až 1 000 koní? Za tím nemůže být nikdo jiný než šílenci z Dartz Motorz

O netradiční automobilce Dartz, která produkuje výstřední obrněná SUV s veškerou možnou i (zdánlivě) nemožnou luxusní výbavou na palubě, jste patrně slyšeli. Model zvaný Prombron Black Alligator MMXX Black Tiger Edition je novým přírůstkem. A je cokoliv, jenom ne skromný.

Článek

Firma Dartz se sídlem v Lotyšsku je z historického hlediska jednou z prvních společností, která vyrábí opulentní obrněná SUV. Svou činnost začala v roce 1991, kdy už Lotyšsko bylo samostatnou zemí – její zakladatel Leonard Yankelovich tehdy rozjel podnik s tuningovými doplňky a díly. K těmto doplňkům patřila i neprůstřelná skla, která byla toho času na tamním trhu velmi „oblíbená“, od toho pak vznikla celá další filozofie společnosti.

Foto: Dartz

Firma Dartz Motorz nešetří ani na materiálech exteriéru – karoserie je z karbonu a titanu, navrch je ještě pokryta kevlarem a balistickým polyethylenem

Pod výstřední karoserií vozů Dartz Probron se ukrývá Mercedes GLS, což je i tento případ. V případě varianty Black Alligator je optika ještě o trochu „výraznější“, což podtrhuje i dvoubarevné lakování. I díky nové extravagantní karoserii je Black Alligator, alespoň dle slov automobilky, „nejbezpečnějším civilním obrněným vozem na světě díky využití nejmodernějších technologií z bezpečnostního průmyslu“.

Celková optika působí velmi… hranatě. Vystouplé hranaté blatníky, hranaté podběhy, agresivně řezaná přední maska a vzhledem k velikosti auta také poměrně malá okna. Karoserie jako taková je potom vyrobena z karbonu a titanu, které pokrývá ještě vrstva kevlaru a balistického polyethylenu. Jen pro zajímavost – klasické ocelové pancéřování už firma Dartz nějaký ten pátek nedělá. Důvodem je podstatně vyšší hmotnost a zároveň nižší úroveň bezpečnosti, byť ocel jasně vede po stránce výrobních nákladů.

Použité materiály na vozech Dartz je vůbec zajímavé čtení – taková přehlídka toho, co je v dnešní době (když máte zbytečných pár milionů dolarů) vlastně možné. V interiéru tak lze najít v závislosti na požadavcích klienta dřevo, 18karátové zlato, diamanty, karbon, vzácné kovy a pochopitelně kůži ze všech různých živočišných druhů, pokud nejsou považovány za ohrožené.

Foto: Dartz

Individualizace, specifikace vozu a celková konzultace s klientem mnohdy trvá klidně i rok. Ale firmě se to přesto vyplatí

Podivuhodná je na dnešní poměry i architektura interiéru. Když člověk pomyslí na současné „módní trendy“ a na to, jak se řada automobilek předhání v tom, kdo navrhne větší obrazovku zábavně-informačního systému nebo dramatičtější design digitálního přístrojového štítu, které postupně nahrazují klasické „kapličky“, Dartz je více tradiční. Vidíme tu klasické mechanické ovladače a knoflíky, ba dokonce staré dobré analogové budíky.

Už víme, že jako základ vozu posloužil Mercedes GLS. Ale jaká motorizace? Nejčastěji jde o verzi AMG, takže pod kapotou tu bublá 4,0l dvakrát přeplňovaný osmiválec. Vzhledem k vyšší hmotnosti způsobené pancéřováním a doslova metráky luxusní výbavy však počítejme s tím, že výkon tu bude vyšší než standardních 612 koní a 850 Nm točivého momentu.

Není výjimkou, že strojovny z dílen AMG bývají vyladěny na mnohem vyšší výkon díky nové hlavě válců, upravené řídicí jednotce, výkonnějším turbodmychadlům, titanovému výfukovému potrubí a přepracovanému mezichladiči – síla motoru se pak pohybuje v rozmezí 1 000 až 1 100 koní a přibližně 1 400 Nm.

V úvodu jsme si zmínili přídomek verze Black Alligator – „Black Tiger Moon Edition“. To je odkaz na čínský kalendář, a tak nikoho jistě nepřekvapí, že tato verze je určena především pro tamní trh, kde koneckonců poslední dobou najde domov nejvíce Dartzů – v Číně a poté ještě na Blízkém východě. Věřte nebo ne, ale první produkční Dartz Black Alligator už je dávno vyroben – jen se čekalo na „správnou fázi Měsíce“, aby novopečený majitel převzal svůj exkluzivní vůz v tu pokud možno nejpříhodnější dobu.

Cena je relativní, neboť se vždy odvíjí od míry individualizace konkrétního kusu a specifických přání každého klienta. Počítejte však s rozmezím někde mezi jedním a dvěma miliony dolarů (21 až 42 milionů korun. Překvapivě i v mnoha ohledech tradiční firma Dartz plánuje představit první elektrický obrněný vůz – podle všeho by jako základ měl posloužit nový Hummer, dle firmy by však nebyl problém ani s platformou Mercedes EQ. Nechme se tedy překvapit!

Načítám