Článek
Firma Dartz se sídlem v Lotyšsku je z historického hlediska jednou z prvních společností, která vyrábí opulentní obrněná SUV. Svou činnost začala v roce 1991, kdy už Lotyšsko bylo samostatnou zemí – její zakladatel Leonard Yankelovich tehdy rozjel podnik s tuningovými doplňky a díly. K těmto doplňkům patřila i neprůstřelná skla, která byla toho času na tamním trhu velmi „oblíbená“, od toho pak vznikla celá další filozofie společnosti.
Pod výstřední karoserií vozů Dartz Probron se ukrývá Mercedes GLS, což je i tento případ. V případě varianty Black Alligator je optika ještě o trochu „výraznější“, což podtrhuje i dvoubarevné lakování. I díky nové extravagantní karoserii je Black Alligator, alespoň dle slov automobilky, „nejbezpečnějším civilním obrněným vozem na světě díky využití nejmodernějších technologií z bezpečnostního průmyslu“.
Celková optika působí velmi… hranatě. Vystouplé hranaté blatníky, hranaté podběhy, agresivně řezaná přední maska a vzhledem k velikosti auta také poměrně malá okna. Karoserie jako taková je potom vyrobena z karbonu a titanu, které pokrývá ještě vrstva kevlaru a balistického polyethylenu. Jen pro zajímavost – klasické ocelové pancéřování už firma Dartz nějaký ten pátek nedělá. Důvodem je podstatně vyšší hmotnost a zároveň nižší úroveň bezpečnosti, byť ocel jasně vede po stránce výrobních nákladů.
Použité materiály na vozech Dartz je vůbec zajímavé čtení – taková přehlídka toho, co je v dnešní době (když máte zbytečných pár milionů dolarů) vlastně možné. V interiéru tak lze najít v závislosti na požadavcích klienta dřevo, 18karátové zlato, diamanty, karbon, vzácné kovy a pochopitelně kůži ze všech různých živočišných druhů, pokud nejsou považovány za ohrožené.
Podivuhodná je na dnešní poměry i architektura interiéru. Když člověk pomyslí na současné „módní trendy“ a na to, jak se řada automobilek předhání v tom, kdo navrhne větší obrazovku zábavně-informačního systému nebo dramatičtější design digitálního přístrojového štítu, které postupně nahrazují klasické „kapličky“, Dartz je více tradiční. Vidíme tu klasické mechanické ovladače a knoflíky, ba dokonce staré dobré analogové budíky.
Už víme, že jako základ vozu posloužil Mercedes GLS. Ale jaká motorizace? Nejčastěji jde o verzi AMG, takže pod kapotou tu bublá 4,0l dvakrát přeplňovaný osmiválec. Vzhledem k vyšší hmotnosti způsobené pancéřováním a doslova metráky luxusní výbavy však počítejme s tím, že výkon tu bude vyšší než standardních 612 koní a 850 Nm točivého momentu.
Není výjimkou, že strojovny z dílen AMG bývají vyladěny na mnohem vyšší výkon díky nové hlavě válců, upravené řídicí jednotce, výkonnějším turbodmychadlům, titanovému výfukovému potrubí a přepracovanému mezichladiči – síla motoru se pak pohybuje v rozmezí 1 000 až 1 100 koní a přibližně 1 400 Nm.
V úvodu jsme si zmínili přídomek verze Black Alligator – „Black Tiger Moon Edition“. To je odkaz na čínský kalendář, a tak nikoho jistě nepřekvapí, že tato verze je určena především pro tamní trh, kde koneckonců poslední dobou najde domov nejvíce Dartzů – v Číně a poté ještě na Blízkém východě. Věřte nebo ne, ale první produkční Dartz Black Alligator už je dávno vyroben – jen se čekalo na „správnou fázi Měsíce“, aby novopečený majitel převzal svůj exkluzivní vůz v tu pokud možno nejpříhodnější dobu.
Cena je relativní, neboť se vždy odvíjí od míry individualizace konkrétního kusu a specifických přání každého klienta. Počítejte však s rozmezím někde mezi jedním a dvěma miliony dolarů (21 až 42 milionů korun. Překvapivě i v mnoha ohledech tradiční firma Dartz plánuje představit první elektrický obrněný vůz – podle všeho by jako základ měl posloužit nový Hummer, dle firmy by však nebyl problém ani s platformou Mercedes EQ. Nechme se tedy překvapit!