Článek
„Tato iniciativa zlepší přístup hospodářství EU ke zdrojům, přispěje k cílům EU v oblasti životního prostředí a klimatu a zároveň posílí jednotný trh a přispěje k řešení výzev spojených s probíhající transformací automobilového průmyslu,“ napsala EK.
Projekt podle ní také zvýší bezpečnost silničního provozu ve třetích zemích „zabráněním vývozu nezpůsobilých vozidel“, uvádí se v prohlášení. Postupně se počítá s opatřeními také pro motocykly, nákladní automobily a autobusy.
Opatření mají usnadnit získávání surovin, jako je ocel, hliník nebo plasty. Podle Komise má být zrecyklováno 30 procent plastů z vozidel s ukončenou životností. Opatření by také mělo pomoct zajistit dodávky těchto surovin, což je důležité i pro samotný automobilový průmysl.
Komise zdůrazňuje, že automobilové odvětví má významný podíl na poptávce po oceli, hliníku a mědi. Celkové náklady navrhovaného nařízení pro podniky a spotřebitele odhaduje na méně než 70 eur (1 664 Kč) na vozidlo uvedené na trh. Očekává se, že cena nového vozu vzroste o necelých 40 eur.
Podle Komise se každý rok v Evropě dostane na konec své životnosti více než šest milionů vozidel. Nakládá se s nimi jako s odpadem. Evropský parlament a státy EU nyní musí vyjednat přesnou podobu projektu, než pravidla vstoupí v platnost, připomněla agentura DPA.