Článek
Hyundai, KIA, Genesis a pak dalších 14 značek portfolia skupiny Stellantis mají svoji bezemisní budoucnost jasnou. Čerstvé prohlášení Fordu, který se mimochodem rozdělil na dvě značky, potom znamená, že se i modrý ovál přidává do skupiny „all electric“ právě k výše jmenovaným hráčům.
Rok 2024 by měl být pro Ford přelomový, neb do té doby automobilka slibuje představení třech osobních a čtyř užitkových elektromobilů. V roce 2026 tak má být navýšen prodejní podíl na 600 000 elektromobilů ročně, v Turecku by měla vzniknout obří továrna na baterie a závody v Kolíně nad Rýnem a rumunské Craiově dostanou miliardové finanční injekce na modernizace.
Čeho se tedy dočkáme? Na poli osobáků přibyde k příjemnému Mustangu Mach-E v roce 2023 elektrický crossover střední třídy, doplněný o rok později dalším sportovním crossover modelem (výroba Kolín n. R.). Rok 2024 ještě přinese plně elektrickou Pumu (výroba Craiova), jež dosud platí za nejúspěšnější evropský model značky.
Výrobce zatím prozradil, že jeho chystaný pětimístný elektrocrossover střední třídy ujede na jedno nabití až 500 km, přičemž název se dozvíme už letos.
Ford Puma
Ford Puma je moderní SUV reinkarnace sportovního kupé vyráběného od konce 90. let. Podobně jako originální předloha využívá základů Fiesty, nicméně jakoukoli bližší podobnost mezi oběma vozy nelze hledat – možná jen ve tvaru předních světel a v případě varianty ST rovněž řidičskou radost. Ačkoli bylo novodobé SUV zprvu mnohými odsuzované, brzy si získalo srdce (a peněženky) řady evropských kupců, proto se ze současné Pumy stal jeden z nejúspěšnějších modelů modrého oválu na starém kontinentu.
Co se týče užitkových modelů, tak k současnému elektrickému Transitu se v roce 2023 přidají Transit Custom (s nosností jedné tuny) a Tourneo Custom, a rok na to také Transit Courier a Tourneo Courier.
Ford do své nové éry zainvestuje zhruba 46 miliard korun, a to včetně vybudování nového závodu na montáž baterií, jenž by měl začít fungovat už v roce 2024.
A to není vše. Nedaleko turecké Ankary má v polovině desetiletí vyrůst společný podnik Fordu a společností SK On Co., Ltd. a Koç Holding. Má jít o jeden z největších závodů na produkci baterií na světě s roční kapacitou 30 až 45 gigawatthodin, navíc podporovaný tamní vládou.
Investovat se však bude rovněž na východě, neb rumunská fabrika v Craiově má hostit od roku 2023 výrobu novogeneračního spalovacího Transitu Courier a Tournea Courier, přičemž už v roce 2024 se k nim přidají taktéž avizované elektrické verze.
Co se týče elektrické Pumy, plánované pro Craiovu na rok 2024, tak ta nakonec nebude (spekulacím navzdory) postavená na platformě MEB, kterou si Ford od Volkswagenu poručil v počtu 600 000 kusů.
Východní manufakturu čeká ještě nejspíše další změna, a to vlastnická. Pokud to tamní úřady schválí, přejde celý komplex pod Ford Otosan, což je společný projekt modrého oválu a firmy Koç Holding (největší průmyslový konglomerát v Turecku). Zapojení silného partnera má pomoci produkční procesy ještě více zefektivnit, což s sebou vždy přináší nemalé investice.
V součtu se tak hraje opět na emise, což Ford posvětil tvrzením, že do roku 2035 chce být, co se týče Evropy, 100% uhlíkově neutrální, a to včetně výrobního, logistického i dodavatelského řetězce.
Plány jsou to smělé a podpora bohatých Turků jistě žádoucí, nicméně až reálný příchod bateriově poháněných vozů na trh a jejich prodeje ukážou, jak moc se elektromobilita v Evropě nakonec chytí. To se koneckonců váže i na ziskovost, již chce modrý ovál podobně jako třeba Stellantis zvýšit a stabilizovat. On se ten přechod na „all electric“ přece jen nezaplatí sám, dost podstatnou sumu totiž budou muset vynaložit samotní zákazníci…