Článek
Dvě generace, 27 let a 1,1 milionu vozů. Výroba oblíbeného modelu Sharan po dlouhém a úspěšném funkčním období definitivně končí, Volkswagen totiž třetí generaci velkoprostorového MPV neplánuje. Prodejci značky VW v Česku tak doprodávají poslední skladové kusy.
„Volkswagen Sharan si v průběhu bezmála tří desetiletí získal srdce mnoha českých zákazníků, kteří oceňují jeho všestranné vlastnosti od praktičnosti přes komfort a bezpečnost až po variabilitu pětimístného nebo sedmimístného interiéru,“ říká Patrik Fejtek, ředitel divize Volkswagen osobní vozy společnosti Porsche Česká republika.
Více o VW Sharan:
Právě jeho všestranná využitelnost, praktičnost a štědrý vnitřní prostor byly důvodem, proč nebyl vynikající jen jako rodinný parťák, ale mohli jsme jej zahlédnout i jako praktického pracovníka. Další výhodou byla i slušná škála dostupných motorů, které se osvědčily i v ostatních modelech koncernu.
„Se Sharanem se proto loučíme s těžkým srdcem,“ pokračuje Fejtek. „Pro zájemce o rodinný automobil s vysokou užitnou hodnotou mám však jednu dobrou zprávu – u našich prodejců jsou k dispozici ještě poslední nové skladové modely Sharan, které lze pořídit mimořádně výhodně,“ říká.
Pohon velkoprostorového Sharanu zajišťuje zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 150 koní, který je spřažen s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG – ta je teď sama o sobě nabízena se zvýhodněním 25 tisíc korun. Interiér nabízí spoustu místa pro pět nebo sedm cestujících, které chrání celkem devět airbagů.
Praktičnost podporují mimo jiné samostatná sedadla ve druhé a třetí řadě s chytrou a inovativní funkcí EasyFold pro jejich snadné a rychlé sklápění, čímž vznikne nákladový prostor o kapacitě až 2 430 litrů.
První generaci Sharani si můžete prohlédnout v galerii:
V celém interiéru se navíc nachází celá řada odkládacích schránek a přihrádek, ve druhé řadě sedadel lze umístit hned tři dětské sedačky vedle sebe. Bezpečnost pomáhá zajišťovat celá řada systémů, k nimž patří mimo jiné Front Assist a Lane Assist.
Kdybychom pátrali po samotných začátcích Sharanu, přivedlo by nás to až do roku 1991. Řada z nás si jistě bude pamatovat, že tehdy vznikl koncept všestranného rodinného auta ve spolupráci se značkou Ford, který dal vozu přídomek Galaxy. Samotná výroba odstartovala o čtyři roky později v nově vybudovaném společném podniku Autoeuropa v portugalském městě Palmela.
V roce 2010 se Sharan dočkal svojí druhé generace, její výroba už však probíhala výhradně pod taktovkou Volkswagenu. Po její modernizaci v roce 2015 se počítalo s brzkým ukončením výroby, díky velké oblíbenosti u zákazníků však Sharan sloužil až do 10. října 2022, kde výroba v palmelském závodě nadobro skončila.
Více o velkoprostorových vozech VW:
Zajímavé je, že letos vedení Volkswagenu zvažovalo dokonce prodloužení výroby Sharanu, to však překazily potíže zejména v dodavatelských řetězcích. Do světa vyrazilo celkem 1,1 milionu těchto praktických MPV.