Článek
Už jste si pořídili jeden z nejpovedenějších ostrých hatchbacků současnosti, Hyundai i30 N? Pokud jste to měli v plánu, bylo by rozumné neotálet – současná generace totiž směřuje ke konci svého funkčního období a automobilka tvrdí, že nástupce je zatím v nedohlednu, alespoň co se týká verze hatchback.
Oním zmíněným hlasem automobilky v tomto případě není nikdo jiný než Albert Biermann, šéf sportovní divize N. „Nová emisní norma Euro 7 je pro nás velkou výzvou,“ přiznává Biermann. „Návrh této nové normy už je prakticky hotový a poměrně přísný, ovšem dle našich informací to mohlo být i horší.“
Pojďme si tedy říct fakta – i30 N hatchback se téměř určitě druhé generace nedočká, naopak u verze Fastback by se mohl nástupce objevit, leč s novým motorem. Hodně se paradoxně mluví o větší 2,5l jednotce, která v současnosti na některých trzích už nyní pohání například model Elantra N. Prozatím to však jsou spekulace.
Dobrou zprávou je, že hravá kapesní raketa jménem i20 N s největší pravděpodobností přežije. „1,6l motor v našem kompaktním modelu i20 N pochopitelně přežije. Koneckonců jej v různých variantách používáme i v dalších modelech,“ uklidňuje Biermann. „Myslím si však, že díky potenciální náhradě dvoulitru v podobě našeho 2,5l agregátu se i nadále můžeme těšit na pár pěkných modelů s přídomkem N.“
Hyundai i20 N tedy bude pokračovat, i30 N Fastback nejspíš také. Co ale bude s i30 N hatchback? Tady informace zatím nejsou zcela jasné, dle Biermanna se mluví o tom, že případný nástupce by používal elektrický pohon. Už teď navíc probíhá vývoj sportovní verze typu Ioniq 5 ve verzi N, která by měla převzít pohonné ústrojí od vozu Kia EV6 GT a ta umí sprint z klidu na stovku za 3,5 sekundy.
Znamenalo by to pohon 77,4kWh bateriovou soustavou, která je schopna výkonu až 580 koní a 740 Nm točivého momentu. Počítá se tu rovněž s výrazně výkonnějšími brzdami, které by odolaly tvrdému zacházení, a upraveným podvozkem. Vydá se jednou podobnou cestou nástupce i i30 N?
„Některé motory samozřejmě naštěstí projdou emisními regulacemi Euro 7, všechny však nebudou mít takové štěstí,“ pokračuje Biermann. „Evropský trh se teď hodně mění. Norma Euro 7 některé motory, potažmo jejich modely, úplně vymýtí, jiné zase zůstanou. V budoucnu se však může stát, že v Evropě už sportovní vůz od divize N prodávat nebudeme.“
Své k tomu řekl i Till Wardenberg, který si zachovává optimismus. „Věříme, že po celém světě si vozy Hyundai N i nadále najdou své příznivce,“ prohlásil předseda představenstva divize N značky Hyundai. „V horizontu příštích šesti až sedmi letech navíc očekáváme, že se nám otevřou nové trhy, což by pomohlo pomoci spalovacím modelům divize N přežít o něco déle, než proběhne tohle období mnoha změn – poté už patrně všechny naše vozy budou elektrické.“
Závěrem se hodí připomenout, že sportovní divizi N se dobře daří nejen v Evropě, ale i v zámoří. Největším trhem značky je Německo, na druhém jsou Spojené státy a třetím trhem je možná trochu překvapivě Austrálie.