Článek
Škatulkování je pro chápání nových věcí pohodlné, ale může být i nebezpečně zjednodušující – jenže čínské Nio má k americké Tesle opravdu blízko. Stačí se podívat na uhlazené tvary exteriéru a minimalistický interiér a je hned jasné, od koho se opisovalo. Ale Nio koncept Tesly rozvíjí i dál a přináší vlastní inovace, kterými se odlišuje. Třeba tím, že svým zákazníkům nabízí klasický kombík.
Nio ET5 Touring je sportovně-elegantní kombi měřící na délku 4,8 metru, které nabídne pět míst pro posádku a 450litrový kufr (1 300 litrů po sklopení zadních opěradel do roviny s nakládací hranou) – taková Tesla Model 3 s batůžkem, chcete-li. Právě Model 3 připomíná i v interiéru, oproti němu má však ET5 o trochu lepší materiály a zpracování, ambientní osvětlení s možností výběru z 256 barev, audiosystém s 23 reproduktory a výkonem 1000 W, obrovskou panoramatickou střechu a spoustu šikovných odkládacích poliček a schránek.
Na rozdíl od Modelu 3 však ET5 řidiči nabídne 10,2palcový digitální přístrojový panel doplňující 12,8palcový infotainment (Model 3 má 15“, ale sdružuje i jízdní informace), na kterém běží svižný a přehledný systém. K dispozici je samozřejmě i (anglické) hlasové ovládání s asistentem Nomi, který může mít i vlastní tvářičku s velmi zvědavým pohledem (což se zvlášť hodí, pokud neradi cestujete sami).
Široká nabídka
Nio aktuálně vyrábí osm modelů s velmi nezapamatovatelnými názvy kombinujícími písmena a čísla. Zkusíme vám v tom ale udělat pořádek. Řada ET zahrnuje tři kousky, menší sedan ET5 (na délku 4,8 metru) s variantou ET5 Touring a větší sedan ET7 (5,1 m). Řada ES jsou rodinná SUV, od nejmenšího EL6 (4,8 m), horké novinky v podobě středního EL7 (4,9 m) až po velké EL8 (5,1 m). Od nich jsou pak odvozená dvě SUV-kupé EC6 a EC7. Designově a funkčně si jsou všechna auta hodně podobná, takže fakticky vybíráte podle toho, jakou velikost a jaké parametry potřebujete.
Ještě zajímavější je však technika pod kapotou. Uprostřed skateboardového šasi z vysokopevnostní oceli a hliníku jsou uloženy bateriové články s LFP chemií (lithium-železo-fosfátovou) o kapacitě 75 (využitelná 70,5 kWh) umožňující dojezd na jedno nabití 435 km, případně si můžete připlatit cca 220 tisíc za větší 100kWh (využitelná 90 kWh) baterii s NMC chemií (lithium-nikl-kobalt-manganovou) a dojezdem až 560 km.
O pohon se starají dva elektromotory (po jednom na každé nápravě, jde tedy o pohon všech čtyř kol) s celkovým výkonem 490 koní a 700 Nm. ET5 zrychlí na stovku za čtyři sekundy a rozjede se až na 200 km/h, takže rozhodně nejde o žádného loudu. Pětiprvkové zavěšení vpředu i vzadu by se mělo postarat o sebejisté chování v zatáčkách, pasivní tlumiče s hydraulickými dorazy by pak měly přinést solidní komfort i na základních devatenácti-, resp. příplatkových dvacetipalcových kolech.
Také Nio směřuje k autonomnímu řízení, ale na rozdíl od Tesly spoléhající pouze na kamery Číňané nešetří na senzorické výbavě – kromě radaru a 12 ultrazvukových senzorů je vyzbrojena také sedmi kamerami s ultra vysokým rozlišením a LiDARem (tedy laserovým radarem). Společně pak vytvářejí dokonale přesný obraz okolního prostředí pro přesnější vedení jízdy a reagování na překážky. Nio tak zvládá samočinnou jízdu v pruhu (včetně automatické změny jízdního pruhu) a parkování.
Jak to celé funguje v praxi, se dozvíme snad již za pár týdnů za volantem prvního testovacího kousku, zatím vám však po prvním letmém osobním setkání můžeme potvrdit, že Nio ET5 vzbuzuje důvěru celkovou propracovaností – a to nejen „na čínské auto“, ale obecně v rámci světové konkurence. Tesla a ostatní by se měli začít bát!
V tuto chvíli nemá čínská automobilka Nio na českém trhu oficiální zastoupení, do ČR její vozy individuálně dováží pražská firma Cario. Ceny ET5 Touring začínají v přepočtu na úrovni 1,6 milionu korun, což odpovídá srovnatelné konkurenci.
Na vozy platí standardní tří- (u základního modelu), resp. pětiletá tovární záruka a na baterie dostanete standardní záruku 8 let / 160 000 km. Servis probíhá prostřednictvím zahraničních partnerů a oficiální asistence automobilky Nio.