Článek
Když jsme před osmi lety navštívili autosalon v čínské Šanghaji, byl prakticky k nerozeznání od toho evropského. Plejáda „našich“ zvučných automobilek s gigantickými stánky, zatímco domácí produkce se jen krčila někde v zapadlém rohu u toalet.
Jaký kontrast přináší stejná autoshow dnes, kdy prim hrají právě domácí výrobci, zatímco ti evropští mají problém se na čínském trhu vůbec udržet. Na tamní konkurenci už si vylámala zuby Škodovka i Volkswagen a podobný osud, zdá se, čeká i Porsche. Minimálně na poli elektromobilů.
Porsche loni v Číně propadlo o 28 procent a nedodalo ani 80 tisíc aut. Letos se očekává další pokles, jen za první čtvrtletí hlásí statistiky minus 42 procent a jen necelých deset tisíc prodaných vozů.

Taycan je schopné elektroauto, obdobný domácí produkt však Číňané koupí klidně za polovic.
Důvod? Především nizoučký odbyt elektromobilů. Taycan a Macan jsou sice povedená elektroauta, vycházejí však výrazně dráž než srovnatelní (a často i parametrově lepší) domácí konkurenti.
Třeba Xiaomi SU7 Ultra má přes 1 500 (!) koní a koupíte jej v přepočtu za 1,6 milionu korun. Základní Taycan má 402 koňských sil, ale stojí 2,8 milionu. Stuttgartští sice říkají, že nejde o přímého konkurenta a jízdními vlastnostmi se takové auto nikdy nevyrovná DNA Porsche, čínským kupcům je to ale evidentně jedno.

S prodeji příliš nezamával ani zbrusu nový Macan EV.
Generální ředitel Oliver Blume připustil i ten pro značku nejčernější scénář. „V příštích dvou až třech letech uvidíme, zda tu vůbec budeme elektrická auta nabízet,“ uvedl přímo na šanghajském autosalonu.
Rozhodně se Porsche nechystá polevit ze svých cen. Nově chystaný elektrický Cayenne (premiéru očekáváme ještě letos) i pokračovatel Caymanu prý zůstanou v hladinách „hodných porsche“.
Ve finále na tom Porsche může být ještě dobře, čínskému trhu se totiž nepřizpůsobovalo zas až tolik. Ale třeba BMW, Mercedes či Audi staví pro Čínu dokonce svébytné vozy s prodlouženým rozvorem. Audi tu dokonce představilo i vlastní elektrickou podznačku AUDI (velkými písmeny a bez čtyř kruhů). Uvidíme, jakému úspěchu se bude těšit ta…