Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Není tomu tak dávno, co jsme vám přinesli článek o tom, že dálniční známky sice zdraží, protože musí, ale že roční kupony budou skákat po stokorunách, tak to původně avizoval ministr dopravy Martin Kupka za ODS.
Jenže! S oficiálním ceníkem pro rok 2025 je to jinak. Ministr se rozmyslel a už se nebude v případě ročního kuponu zaokrouhlovat na celé stovky, nýbrž na celé desetikoruny. Proti původně předpokládanému zdražení o stovku je rázem 140 Kč.
Roční známka tedy poskočí z 2 300 na 2 440 Kč (+140 Kč). Měsíční z 430 na 460 Kč (+30 Kč), desetidenní z 270 na 290 Kč (+20 Kč) a jednodenní z 200 na 210 Kč (+10 Kč).
Vozy na LNG, CNG a biometan mají ceny poloviční, provozovatelé plug-in hybridů s toxicitou CO2 do 50 g na km nakoupí za čtvrtinu a elektromobily s vodíkovými auty budou i nadále jezdit po našich dálnicích bezplatně.
2024 | 2025 | CNG, LNG | PHEV | |
---|---|---|---|---|
Roční | 2 300 Kč | 2 440 Kč | 1 220 Kč | 610 Kč |
Měsíční | 430 Kč | 460 Kč | 230 Kč | 110 Kč |
10denní | 270 Kč | 290 Kč | 140 Kč | 70 Kč |
1denní | 200 | 210 Kč | 100 Kč | 50 Kč |
Ono si řeknete, že rozdíl 40 Kč proti původně předpokládané stovce je nic, ale při počtu prodaných známek to naskáče.
Ukážeme vám to na teoretickém výpočtu. Letos od dubna do srpna stát prodal 639 044 ročních dálničních známek. Když si číslo vynásobíme 40, vyjde nám zisk 25,5 milionu korun navíc za pět měsíců. Za celý rok tedy půjde o ještě vyšší čísla.
Na druhou stranu Kupka prohlásil, že všechny vybrané peníze poputují zpátky do dálnic. Tedy výstavba, opravy, modernizace. A to naše vysokorychlostní komunikace potřebují stejně akutně jako elektromobily nabíječku.
Připomeneme, že zvýšení sazeb dálničních známek není vyčarované z kouzelného klobouku, nýbrž počítané podle pevně stanovených kritérií. Jde o inflaci (hlavní kritérium) a počet nově zprovozněných kilometrů dálnic. Ceny jsou poté zaokrouhleny na celé desetikoruny směrem dolů (původně mělo jít o celé stovky).
Aktuálně má česká dálniční síť 1 340 kilometrů, z toho je bez povinnosti mít zaplacený dálniční poplatek 226 kilometrů. Před dvěma roky se dálnice rozšířily o 21,2 kilometru, vloni o 15,4 kilometru a letos tomu bude přes 100 km.
Přespříští rok se známky opět zdraží, protože, jak jsme uvedli, podle zákona musí. A bude se dít tak dlouho, dokud tento v zákoně ukotvený systém některá z vlád nezruší či neupraví.
Ministerstvo dopravy nám zaslalo vyjádření, proč se roční známka navzdory slovům Ministra zvedla o více než celou stovku. „Zákon stanoví jeden systém zaokrouhlování pro všechny typy poplatků („sazby časového poplatku podle odstavců 3 až 6 se zaokrouhlují na celé desetikoruny dolů“ ). Jde o to, aby to bylo jednoduché a přehledné; roztříštěnost, kdy by to bylo u krátkodobých a dlouhodobých známek jinak, jsme nechtěli."