Článek
Organizátoři největšího maratonského závodu na světě odhalili předběžnou trasu závodu. Tentokrát se pojede od západního pobřeží k východnímu a start je posunutý už na letošní Silvestr. A přestože je nutné zmínit, že letošní soutěž měla taky svou předběžnou trasu, ale ta finální vypadala nakonec jinak, tak tady je vidět jasný záměr, že organizátoři konečně chtějí poslat soutěžící do čtvrté největší písečné pouště na světě s příznačným názvem Pustá končina. A proč konečně? Mělo se tam totiž jet už letos, tedy na Dakaru 2022, ale nakonec z toho sešlo. Podle zákulisních informací to bylo hlavně kvůli dramatickému nárůstu posádek v soutěži Dakar Classic, kdy si organizátoři nebyli jisti, jestli zvládnou veškeré zabezpečení závodu.
Rub al-Chálí (Pustá končina) je totiž obrovskou výzvou jak pro účastníky závodu, tak pro organizátory soutěže. Poušť s rozlohou 650 000 čtverečních kilometrů je totiž větší než území Francie. Jen pro srovnání – Česko má 78 871 kilometrů čtverečních. Pro oblast jsou typické písečné duny s výškou až 250 metrů, což slibuje dramatické zážitky. Soutěžím by tak nemuselo vadit, že i čtvrtý ročník dakarské rally v Saúdské Arábii zůstane opět závodem jen v jediné zemi. Rub al-Chálí je zároveň výzvou i pro organizátory, kteří samozřejmě ručí za bezpečnost závodníků i doprovodných týmů a právě doprovodné týmy byly podle všeho hlavním důvodem, proč se tady nezávodilo už při posledním ročníku. V bivaku totiž nakonec bylo víc než čtyři tisíce lidí a organizátoři by nezvládli zajistit potřebnou logistiku v oblasti, kde vede jen několik málo silnic, kde není zajištěno pokrytí signálem mobilních operátorů a kde je to všude daleko.
Organizátoři slibují, že Dakar 2023 bude mít hodně expediční charakter. Pojede se od Rudého moře až do písků u Arabského zálivu v Dammámu, start závodu je naplánován na 31. prosince 2022, poslední etapa se pak pojede 15. ledna 2023, součástí soutěže je opět jeden den volna a takzvaná maratonská etapa bez asistence. Napřed závodníky budou čekat horské oblasti v severozápadní části Saúdské Arábie, na konci pak třídenní pouť oceánem dun v Pusté končině. Závodníky a jejich doprovod pak ještě nejspíš na konci soutěže potká náročný přesun přes celou zemi zpět, ale to se teprve upřesní. Závodníci pojedou čtrnáct závodních dní a prolog, délky jednotlivých ostrých etap se v drtivé míře blíží 450 kilometrům. Podle organizátorů budou takzvané spojovací trasy kratší a cíle jednotlivých etap budou blíže bivakům. Závodníky je tak přichystáno téměř 5 000 ostrých kilometrů a Dakar 2023 by měl být tím nejdelším od roku 2014.
Oblast pouště Pustá končina už měli závodníci možnost zažít při maratonském bivaku v roce 2020, ale další dakarská rally by měla vést mnohem hlouběji, a to díky komunikaci a pomoci sousedního Ománu. Bivak bude stát v extrémních podmínkách ve východní části země a v Pusté končině se pojede i maratonská etapa.
Jak se plánuje Dakar
Přípravy dalšího ročníku začínají v podstatě hned poté, co se dokončí ten předchozí. David Castera, ředitel soutěže, to v jednom z rozhovoru přiblížil. „Na začátku vycházíme při plánování soutěže jen ze satelitních snímků. Pak oblasti zkoumáme letecky nebo autem. Trasu ostré soutěže poté najíždějí dvě auta, která plánují přesný itinerář závodu, do toho se řeší potřebná infrastruktura a trasy pro přidruženou soutěž Dakar Classic. S půlročním předstihem máme domluvená letiště, přesně víme, kde budou bivaky, a trať je z devadesáti procent jistá. Samozřejmě, že se ještě může změnit, ale základ je daný. Jen několik dní před soutěžícími pak po trase závodu jedou ještě auta organizátorů, abychom věděli, že se nikde nic zásadním způsobem nezměnilo, že trasa je průjezdná a že itineráře sedí. Do toho se vše plánuje s vládou Saúdské Arábie, s policií i vojáky, zároveň připravujeme zabezpečení závodu, které zajišťují stovky lidí na místě, ale i v Evropě.“
Nadcházející Dakar se pojede stejně jako ročník 2022 podle digitálních roadbooků, tentokrát je ale dostanou už úplně všichni účastníci soutěže, včetně motocyklů a bugin. Zásadní novinkou je pak použití dvou či více možných itinerářů pro více či méně dlouhé úseky. „Podobně jako ve škole, kde učitelé dávají dva různé úkoly sousedícím žákům, aby se zabránilo opisování, tak i v soutěži chceme zabránit tomu, aby soutěžící jednoduše jen slepě opisovali, takže budou existovat minimálně dvě verze roadbooků a soutěžícím budou rozdávány náhodně,“ vysvětluje David Castera a dodává: „Ti, kteří jen bez přemýšlení následují svoje předchůdce tak riskují, že minou průjezdní body a dostanou za to penalizaci.“
A protože se do následujícího dne soutěže pokaždé startovalo tak, že jako první odstartoval vítěz předchozího dne, což ale kladlo extrémní nároky na navigaci a někteří soutěžící se tak vítězství v etapě dobrovolně vzdávali, aby navýšili svoje šance do následujícího dne, budou vítězové etap dostávat speciální časové bonusy.
Ani v nadcházejícím ročníku nebudou chybět historická auta a kamiony v soutěži Dakar Classic, ale přibude nová kategorie pro pomalejší vozy a hlavně pak samostatná třída Iconic Clasic Club pro originální dakarské speciály. Počet soutěžících bude maximálně 150.
Na Dakar 2023 se opět chystá početná skupina českých závodníků, nebude chybět Martin Prokop v kategorii automobilů, ani Martin Macík a Aleš Loprais za volantem kamionů. Chce jet samozřejmě i Martin Michek, náš nejúspěšnější motorkář, a svou již třetí účast v kategorii Classic plánuje také Ondřej Klymčiv, který pojede opět se škodovkou. Nováčky pak budou ryze dámská posádka v kategorii malých bugin, kde mají startovat obě dvě dcery Martina Koloce.
Organizátoři se zatím nevyjádřili ke startu ruských Kamazů v kategorii kamionů, které by mohly být ze soutěže vyloučeny kvůli ruskému útoku na Ukrajinu, kvůli mezinárodním sankcím vůči Rusku už na Dakaru 2022 chyběl tým továrních Mazů. To by totiž dramaticky zvýšilo šance českých posádek.
My se na Dakar 2023 těšíme. A vy? Hlasujte!