Hlavní obsah

Dacie projdou rozsáhlou modernizací: Budou bezpečnější, ale také řidiče víc peskují

Foto: Dacia

Modely Sandero, Sandero Stepway, Jogger a Logan dorazí již na jaře 2024 s náloží inovací. K některým značku dohnala legislativa, jiné mají zkrátka jen zpříjemnit řidičův život.

Článek

Asi netřeba zdůrazňovat, že především Sandero a Jogger jsou tahouny značky Dacia na evropském trhu. Sandero bylo za loňský rok druhým nejprodávanějším modelem na našem kontinentu vůbec (přitom dva ze tří prodaných kusů byly v dobrodružnější verzi Stepway). A kombík Jogger? Ten za svou krátkou historii pokořil hranici 100 000 prodaných kusů, přičemž nový hybridní pohon (na jehož uvedení v ČR stále čekáme) tvoří aktuálně čtvrtinu mixu.

Pro tyto modely (a u nás upozaděný Logan) teď automobilka připravila nášup inovací. Ty čítají třeba nové disky kol z lehkých slitin nebo paletu barev rozšířenou o další odstíny. Jogger a Sandero Stepway ve verzi Expression dostávají samolepky na obou předních dveřích pod bočními nárazníky. Ty mají kromě znaku Dacia také GPS souřadnice odkazující na polohu ikonické rumunské silnice Transfăgărășan. Dacia také přechází na nabíjecí porty USB-C a Jogger v základní výbavě se nově může těšit z manuální klimatizace.

Foto: Dacia

Novinkou pro hybridní Jogger je kromě jiného i sedmipalcový digitální přístrojový štít, který značka prvně představila ve třetí generaci Dusteru. Nyní také umí uložit elektrickou energii na později. Pokud například řidič ví, že se blíží stoupání, s předstihem si šetření aktivuje tlačítkem a šťávu využije až v ideální moment.

Modernizace se však projevila především v oblasti asistenčních pomocníků. Dacia totiž reaguje na GSR2, což je nejnovější bezpečnostní předpis pro vozidla v Evropské unii. Široká škála asistenčních a elektronických systémů se od července tohoto roku stává povinnou, rumunská značka je ve svých vozech nabídne již od dubna.

V celé modelové řadě počínaje výbavou Essential tak nově najdeme tzv. černou skříňku (záznamové zařízení dat o událostech), dále i přípravu pro instalaci alkohol testeru, systém rozpoznávání dopravních značek s upozorněním při překročení rychlostního limitu, varování před opuštěním jízdního pruhu, asistent pro jízdu v jízdním pruhu či upozornění na únavu řidiče. Chybět nebudou ani zadní parkovací senzory, světelný a dešťový senzor, pokročilý systém nouzového brzdění a také signál nouzového zastavení.

Foto: Dacia

Nový lak pro Sandero (Stepway) se jmenuje béžová Safari.

Výrobce si uvědomuje, že ne všichni nové pomocníky ocení, a tak na přístrojovou desku umístil tlačítko „Moje bezpečnost“, po jehož zmáčknutí půjde vybrané systémy snadno deaktivovat.

Také Dacia chce mít vozy stavěné s minimálním dopadem na životní prostředí. Už před časem odstranila všechny chromované designové prvky a přestala používat pravou kůži. Nově zúžila tradiční 400stránkovou uživatelskou příručku na pouhých 32 stránek, které jsou doplněny QR kódy. Veškeré důležité informace si tak můžete dohledat online, aniž by se plýtvalo papírem.

Současného Dusteru se změny netýkají, protože bude nahrazen dřív, než nové normy vejdou v platnost. Pokud tedy chcete Dacii bez všech těch elektronických „nesmyslů“, měli byste honem utíkat k dealerovi…

Načítám