Hlavní obsah

Dacia slaví úspěchy, zároveň se připravuje na čínskou záplavu

Foto: Dacia

Rumunská Dacia, stejně jako většina ostatních značek, aktuálně hlásí velké prodejní úspěchy. Zároveň se však již začínají objevovat varovné signály – má se automobilka čeho bát?

Článek

Vzestup Dacie vejde do učebnic marketingu jako příklad zázračně zlepšeného vnímání značky především díky perfektně trefeným produktům. Dříve vysmívaná postkomunistická automobilka totiž dokázala trhu nabídnout přesně ten druh aut, který ostatní výrobci postupně opouštěli – jednoduché, praktické, spolehlivé a především dostupné.

Tento koncept se ujal nejen ve střední a východní Evropě, jak značka původně předpokládala, ale nečekaně uspěl i na západě – všude díky prodejům soukromým zákazníkům. Dejte lidem, co chtějí, a oni přijdou. Dacia se tak letos může chlubit vynikajícími čísly: Za první polovinu roku si oproti loňsku polepšila o vynikajících 24 procent na 345 432 prodaných aut díky skvělým prodejům Joggeru (oproti loňsku +130 %, protože Jogger byl na trh uvedený na jaře 2022), Springu (+38 %), Sanderu (+24 %) a Dusteru (+13 %). Jen v Evropě si Dacia polepšila o 30 % na trhu, který rostl o 18 %.

Přitom průměrná prodejní cena nových Dacií činí 17 500 eur, tedy v přepočtu 417 tisíc korun (70 % zákazníků si objednává nejvyšší výbavu), což je o něco více než dříve. Samozřejmě jednak kvůli zdražování vstupů a energií, ale překvapivě také proto, aby Dacia cenově tolik nezaostávala vůči konkurentům – to by z ní totiž dělalo v očích zákazníků jen „chudého příbuzného“, nikoliv „chytrou volbu rozumu“ jako doposud. Její ceny se stále drží zhruba na polovině evropského průměru a automobilka je tak na dobré cestě splnit plán velkého šéfa Lucy de Mea, který Dacii nalajnoval zvýšení marží ze současných 10 % na 15 % v roce 2030.

Foto: Lukáš Kukla

Sandero je nejprodávanějším vozem značky, skvěle se však daří všem jeho sourozencům včetně malého elektrického Springu.

Dacii se tedy velice daří, ale aktuálně je to především díky doběhu objednávek z předchozích měsíců, jejichž realizaci zpomalily problémy s dodávkami čipů a dalších dílů a také komplikace v logistice. „Situace v dopravě se změnila z velmi špatné pouze na špatnou. Bojuje se o každý dostupný kamion, vlak a řidiče, takže situace je velmi komplexní,“ popisuje Xavier Martinet, šéf Dacie pro prodej a marketing.

Také potvrdil informaci od ostatních značek, že příliv nových objednávek se poněkud zpomaluje – v reakci firem a soukromých zákazníků na nástup ekonomické nejistoty. Zároveň ale potvrdil, že Dacia nemá v plánu zlevňovat. „Naším cílem vždy bylo vyrobit o jedno auto méně, než kolik si žádá trh,“ vysvětluje Martinet. „Pokud trh zpomaluje, přizpůsobíme tomu objem produkce, to je prosté.“ Továrny v Rumunsku a Maroku jedou aktuálně na hraně maximální kapacity, takže by snižování produktivity tolik nebolelo.

Automobilka také vnímá hrozbu čínských importů, které mohou svými kvalitami a dostupnými cenami hodně zamíchat kartami na evropském trhu. „Víme, že přicházejí s velmi silnou nabídkou, především v oblasti elektrických vozů,“ potvrzuje Martinet. „Ale my máme v rukou hodně karet, s nimiž můžeme hrát, včetně nového Dusteru, který přijde příští rok a posune značku na zcela novou úroveň.“

Vedle netrpělivě očekávané třetí generace Dusteru Dacia chystá na příští dva roky představení ještě většího SUV podle konceptu Bigster, v plánu je také výrazná modernizace elektrického Springu a drobnější oživení kompaktního Sandera. A žádné z nich se podle Martineta nebude potřebovat podbízet cenou: „Když je vaše nabídka zákazníkovi pouze o ceně, konkurence může přijít s ještě nižší.“

Foto: LARSONdesign, Garáž.cz

Nový Duster má prý posunout značku na novou úroveň. Líbil by se vám, kdyby vypadal takto?

Dacia si však za poslední dvě dekády stihla vybudovat silnou zákaznickou základnu, která na ni nedá dopustit. Další výhodou bude silná produktová nabídka se stále velmi atraktivním poměrem ceny a hodnoty. Martinet a ostatní v Dacii si tedy i do budoucna věří: „Myslíme, že z této ekonomické krize vyjdeme silnější než ostatní značky.“

Má se Dacia bát čínských aut?
DACIA NAVŽDY!!!
29 %
Čím levnější, tím lepší – ať je to klidně Číňan.
71 %
Celkem hlasovalo 1035 čtenářů.
Načítám