Článek
Nové Dacie (vyrábí se od letošního října) poznáte na první pohled podle nového loga na přední masce – stylizovaná písmena „D“ a „C“ společně připomínají články řetězu, které evokují robustnost vozů Dacia. Na zádi je pak ve stejném stylu provedený nápis Dacia, který naleznete i na volantu. Dalším poznávacím znakem je nemetalický zelený lak Dusty, který je komunikační barvou nové identity značky (zdůrazňuje dobrodružného ducha) – proto toto barevné ladění najdete i v upraveném menu infotainmentu.
Změny se promítly i do vizáže showroomů, které jsou jasně označené novým písmem a khaki barvou, uvnitř pak najdete přehledné a jednoduché rozvržení, nábytek a další mobiliář je vytvořený z recyklovaných materiálů a vyráběný nejčastěji lokálně – jednak kvůli ekonomičnosti úprav, ale také kvůli ekologii. Tedy přesně podle étosu značky Dacia.
Ta i po výrazných vizuálních změnách totiž zůstává věrná svým zásadám: nabízet auta jednoduchá, ale robustní, která se soustředí na to opravdu důležité a nenutí vás utrácet za nesmysly, které nepotřebujete. Místo toho přichází s chytrými nápady, jako je třeba integrovaný držák na telefon místo drahé navigace nebo multifunkční střešní nosiče. Zkrátka pořád jde o skvělý poměr ceny a hodnoty.
Tento přístup pomohl Dacii k úspěchům, které jí závidí celý automobilový svět – od svého restartu v roce 2004 prodala celkově více než 13 milionů aut. Málokdo ale ví, že značka původně cílená spíš na rozvojové trhy střední a východní Evropy se po testovacím rozjezdu na českém trhu rozhodla vstoupit i na náročné trhy západní Evropy. A ukázalo se, že i tam je po dostupných autech velký hlad. Její prodeje díky tomu rostou (za prvních deset měsíců letošního roku o 16 %), i když celý evropský trh klesá (za stejné období o 8 %).
VÍTE, ŽE…
Dacia prodala v Česku již přes 136 tisíc vozů. Největším tahounem je bestseller Duster, ke kterému se nedávno připojil sedmimístný crossover Jogger, společně pokrývají 60 % celkových prodejů.
Současná globální geopolitická i ekonomická situace komplikuje život i rumunské automobilce, ale daří se jí proplouvat díky chytrým řešením. Flotilové emise snižuje nejen nabídkou nejlacinějšího elektromobilu na trhu, ale především podporou pohonu na propan-butan. Motory označené Eco-G mají totiž nižší emise, svým majitelům navíc přinášejí o 40 % nižší náklady na palivo (o dojezdu přes 1 000 km ani nemluvě) – jedno kilo LPG stojí polovinu toho, co jeden litr nafty. A to je už sakra znát! Není tedy divu, že se více než 30 % Dacií prodává přímo s tímto pohonem.
Elektrifikace se však nevyhne ani jí. Už za pár měsíců dorazí na trh Jogger s hybridním pohonem nabíjeným pouze jízdou, který slibuje vyšší výkon než benzinové jednotky (má produkovat 140 koní) a nižší provozní náklady než diesel. Další netrpělivě vyhlíženou novinkou je nástupce Dusteru (dorazí nejspíš až za rok) a na přelomu let 2024/25 pak ještě větší SUV Bigster. Dacii tedy žádný úpadek rozhodně nehrozí!