Článek
Stylová Cupra Formentor přijela na automobilový trh v roce 2020 se širokou škálou benzinových, naftových a plug-in hybridních motorů. Zatímco do té doby se mladá španělská automobilka profilovala jako tvůrce ostřejších přeznačkovaných seatů, Formentor byl jejím prvním svébytným produktem. A mimořádně úspěšným.
Na českých cestách jsme si toho všimli okamžitě. Před čtyřmi lety řešil koncern krize všeho druhu, což způsobilo, že oblíbené vozy Octavia a Golf jednoduše nebyly na skladě. Formentor však představoval prima neokoukanou alternativu a hlavně byl k dispozici hned a za zajímavé peníze. I proto jich u nás krátce po debutu začalo jezdit tolik.
Obchodní úspěchy se však netýkají jen českého trhu, a co víc, obliba dravého Španěla neustále roste. Vždyť v roce 2023 si jej po celém světě pořídilo na 120 000 zájemců, což znamená meziroční růst o nemalých třiadvacet procent.
Jaká ale bude jeho nejbližší budoucnost? Po čtyřech letech přichází ideální čas na důkladný facelift. Lze předpokládat, že Formentor mírně změní tvář, inovuje technologie, ale pořád nabídne klasické spalovací motory. Tomu je ostatně předurčen i jeho technický základ – koncernová platforma MQB, již sdílí s Golfem a spol.
Šéf značky Wayne Griffiths na výroční konferenci Seatu však poprvé zmínil i plnotučného nástupce, tedy novou generaci modelu. Ta má dorazit koncem tohoto desetiletí a španělská značka zatím oficiálně potvrdila jen to, že přijede s elektrickým pohonem. Zůstanou spalovací motory alespoň jako alternativa? Kdoví.
Nový Formentor by měl být posazen na platformě SSP, již Volkswagen Group vyvíjí coby moderního nástupce architektur MEB a PPE. Cupra věří v další prodejní úspěchy nejen u nás, ale hlavně na novém trhu ve Spojených státech, kam teprve před pár dny oznámila vstup. Kromě Formentoru chce na východním a západním pobřeží – tam, kde je o elektromobily zájem – nabídnout ještě zcela nové a doposud největší elektrické SUV.
„Minimálně pro jeden z těchto modelů existuje vhodný předpoklad, aby byl vyráběn přímo v USA. Chceme-li vytvořit ziskový projekt, musíme dosáhnout určitého objemu, takže s ohledem na požadovaný úspěch je ideální vyrábět přímo v daném regionu,“ řekl Griffiths, jehož značka by mohla využít některé z existujících továren VW.
O který model půjde, neprozradil, ale z dřívějška víme, že stavbu nového Formentoru by preferoval doma ve španělském Martorellu.