Článek
Devatenáct sekund není zrovna dlouhá doba. Vy si za tak dlouho možná zavážete boty, Usain Bolt tak rychle zvládl zaběhnout dvoustovku a borec z UFC za ni zhasnul soupeře jedním povedeným kopem. A Koenigsegg Jesko, tenhle pekelně rychlý hypersport ze Švédska, se dokáže rozjet z klidu na 400 km/h.
Umíte si to představit? Vaše auto se za stejných devatenáct sekund dohrabe na nějakých 150 km/h, zatímco Jesko už letí rychlostí, kterou my, prostí smrtelníci, zažijeme jen po startu letadla cestou na dovolenou. Tomu se říká RYCHLOST!
A Jesko Absolut jí má na rozdávání. Tahle 1600koňová silniční střela s dvakrát přeplňovaným 5,0 V8 spalujícím E85 po celých sudech se pro ni narodila a prokázala ji překonáním hned čtyř rychlostních rekordů za jedno odpoledne. Zmíněná akcelerace 0-400 km/h jí zabrala přesně 18,82 sekundy a z nuly na 250 mil za hodinu (402 km/h) to bylo jen o chloupeček déle, konktrétně za 19,20 sekundy.
Ještě působivější je ale disciplína 0-400-0 km/h, tedy zrychlení z klidu na čtyřstovku a okamžité zpomalení až do zastavení – což je něco, co by posádce dokázalo spolehlivě obrátit vnitřnosti naruby. Jesko tuhle torturu zvládlo za pouhých 27,83 sekundy, čímž pokořilo rekord předchůdce Regery (loni to zvládla za 28,81 s), která překonala chorvatskou elektrickou střelu Rimac Nevera (29,93 s). Pro doplnění, Jesko si ještě připsalo rekord 0-250-0 mph za 28,27 s.
Ten nejdůležitější mu však ještě chybí – rekord v nejvyšší dosažené rychlosti. Stále ho totiž drží dost upravené Bugatti Chiron Super Sport s hodnotou 490,484 km/h. Christian Koenigsegg ale tvrdí, že jeho Jesko Absolut podle simulací dokáže dosáhnout rychlosti až 532 km/h – ale nenašel silnici, kde by toho mohl bezpečně dosáhnout. A koncern Volkswagen ho na testovací trať Ehra-Lessien, kde zajelo Bugatti svůj rekord, z pochopitelných důvodů určitě nepustí…