Článek
Mercedes-AMG GT čtyřdveřové kupé. Tak zní oficiální označení této modelové řady, která nabízí výkony srovnatelné s klasickým Mercedesem-AMG GT, avšak ne za cenu sníženého pohodlí a prostoru. Je otázkou, zda je to označení dokonale výstižné, nebo naopak dokonale matoucí – výsledek necháme na vás.
Faktem nicméně je, že když někde řeknete, že jste přijeli „Gétéčkem od Mercedesu“, zní to sakra dobře, a to bez ohledu na to, zda jste přijeli jednou ze šestiválcových verzí GT 43 a GT 53 nebo plnotučnou osmiválcovou GT 63. Ani „šest-trojka“ však není úplným vrcholem nabídky – nesmíme zapomenout na drtivě výkonnou hybridní verzi GT 63 S E Performance.
Právě tato vlajková loď a nejsilnější Mercedes-AMG všech dob je jakýmsi jádrem modelové řady „GT čtyřdveřové kupé“ – vizuální změny nižších verzí totiž věrně kopírují vrcholnou verzi, jmenovitě třeba design průduchů v předním nárazníku, tvar bočních prahů, nový design litých kol a optika zadních svítilen.
Vyšší výkon? Není potřeba
U výkonného auta asi všichni očekáváme také mírný výkonový nárůst, jenže kupodivu to tak není – perfekcionističtí Němci tedy jsou spokojeni alespoň s výkonem svého čtyřdveřového kupé.
Na druhou stranu se na ně nemáme proč zlobit – už „vstupní“ motorizace GT 43 s třílitrovým dvakrát přeplňovaným řadovým šestiválcem (nikoli vidlicovým, to se občas plete) dává výkon zcela dostatečných 370 koní a 500 Nm točivého momentu. Zrychlení na stovku trvá 4,9 sekundy a maximálka je 270 km/h.
Komu by to však na „takové to domácí popojíždění“ bylo málo, je tu silnější verze téhož motoru o výkonu 435 koní a 520 Nm s označením GT 53. Funkce EQ Boost pak umožňuje krátkodobě zvýšit výkon o 25 koní a 250 Nm, například při předjíždění. Zmíněné verze pak používají pohon všech kol 4Matic spřažený s 9stupňovým automatem a jezdí na klasických ocelových pružinách.
Výkonové parametry kupodivu zůstávají stejné také u variant s vidlicovým osmiválcem. Motorizace GT 63 dává výkon 585 koní a 800 Nm, verze GT 63 S potom 639 koní a 900 Nm. Kromě motoru se od výše zmíněných liší třeba vzduchovým podvozkem, dvouspojkovou převodovkou MCT, elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem v základu a schopností natáčet v zatáčkách také zadní kola.
Vrcholem nabídky potom zůstává – tři, dva, jedna – Mercedes-AMG GT 63 S E Performance. Ten nabízí díky dodatečnému elektromotoru na zadní nápravě kombinovaný výkon 843 koní a téměř železniční krouťák 1 400 Nm. Jako jediná verze tak zvládá sprint na stovku pod tři sekundy. Panečku, to už je přece teritorium vrcholných supersportů!
Nové speciální příplatkové laky a nový 21palcové ráfky
Po estetické stránce se můžeme těšit na zbrusu nový design 21palcových kovaných disků a několik málo nových barevných odstínů. Klasické metalické laky zastupuje modrá Brilliant, bílá Polar, stříbrná Cirrus, šedá Graphite, červená Jupiter a černá Obsidian. K dispozici jsou potom ještě speciální barvy z palety „designo“ – modrá Brilliant Magno, šedá Selenite Magno a Graphite Magno, případně bílá Diamond.
Faceliftované verze čtyřdveřového kupé AMG GT mají dorazit k evropským zákazníkům letos v létě. Ceny začínají na částce 2 651 110 Kč za výchozí verzi AMG GT 43. Osmiválcové verze GT 63 začínají nad čtyřmi miliony a vrcholná verze S E Performance teprve začíná (!) na částce 5 275 600 korun.