Článek
Ford Ranger s pořadovým číslem čtyři je globálním modelem modrého oválu, takže se bude nabízet nejen v Evropě, ale rovněž v Austrálii, USA, na Blízkém východě nebo třeba v Jižní Americe. Z toho důvodu se pod jeho kapotu podívá řada motorů a my už nyní víme, jaké poskytnou výkony.
Vrcholový turbodiesel 3,0 litru V6, který se dostane také do Evropy, je naladěný na výkon 184 kW (250 koní) při 3 250 ot./min. a na točivý moment 600 Nm při 1 750–2 250 ot./min. Podle zástupců Fordu jde o zcela nově vyvinutou pohonnou jednotku, a to pro potřeby zákazníků vyžadujících vysoký výkon i sílu.
Vedle naftového šestiválce se v nabídce objevují rovněž vznětové řadové dvoulitrové čtyřválce, obdařené buď jedním, anebo dvěma turbodmychadly.
Nejslabší „jednoturbo“ má výkon 110 kW (150 koní) při 3 500 ot./min. a točivý moment 350 Nm v rozmezí 1 750–2 750 ot./min., zatímco silnější provedení naladěné na 125 kW (170 koní) při 3 500 ot./min. se pyšní krouťákem 405 Nm dostupným od 1 750 do 2 500 ot./min.
Výkonnější „biturbo“ přijíždí obdařené 155 kW (211 koní) při 3 750 ot./min. a 500 Nm dostupnými od 1 750 do 2 500 ot./min. Technickou zajímavostí je, že přeplňovací soustavu tvoří malé a velké turbodmychadlo, přičemž obě jednotky umí pracovat buď sériově, nebo díky speciálnímu bypassu může být „malý šnek“ obejit, což umožní „velkému šnekovi“ pracovat zcela naplno.
Pokud byste zabrousili na Blízký východ, tak tam se chystá 2,3litrový zážehový čtyřválec EcoBoost naladěný na výkon 302 koňských sil při 5 900 ot./min. a točivý moment 452 Nm při 3 350 ot./min.
Bude elektrika?
Čtvrtá generace Fordu Ranger by se mohla objevit nejprve s plug-in hybridním pohonem, nicméně hovoří se rovněž o plně elektrické variantě, která by měla dorazit později jako náhrada/doplněk za/k PHEV. Příchod elektrifikovaného modelu je v rámci spekulací odhadován na příští rok, případně 2025. Cena pak má být v USA okolo 30 000 amerických dolarů (cca 673 000 Kč) bez daní a dalších pobídek.
Automobilka dále uvádí, že pohonné jednotky testovala na simulátorech, nicméně také v extrémně náročném reálném terénu, včetně provozu v hodně vysokých i nízkých teplotách.
Co se týče převodovek, tak ty mají natestováno více než šest milionů kilometrů v různorodých prostředích. Většina variant Rangeru totiž podědí automatický desetikvalt z F-150 a F-150 Raptor, zatímco verze s motorem 2,3 litru EcoBoost dostane samočinný desetikvalt z Rangeru Raptor.
Část motorů se dostane rovněž do SUV Everest, nicméně to v Evropě oficiálně nekoupíte. Pokud jde o tažnou sílu, tak se předpokládá otypování na 3 500 kg. Pohon 4×4 bude připojitelný, případně připojitelný s funkcí „auto“.
Už brzy se světu ukáže taktéž druhý Volkswagen Amarok, což bude jen Ranger v přestrojeném kabátě se specifickými úpravami od německého koncernu a místem výroby lokalizovaným na jihu Afriky.
Na druhou stranu si Ford od Volkswagenu koupil praktické MEB platformy pro vlastní elektromobily a postavil na Caddyně svoje Tourneo Connect. Inu pořekadlo „musíme si pomáhat“ tedy platí nejen v tom filmovém světě, že?