Článek
Po skončení prezentace Dare Forward 2030 skupiny Stellantis zřejmě kdekomu spadla brada, neb je nanejvýš jasné, že to čtvrtá největší automobilka světa zahrnující 14 značek myslí s elektromobily opravdu vážně.
Za osm let chce skupina snížit svoji emisní stopu na polovinu a za dalších osm let dokonce na nulu, k čemuž jí má pomoci ambiciózní plán, který předpokládá, že v roce 2030 budou prodeje vypadat následovně:
- Celosvětový prodej bateriově poháněných vozidel ve výši pěti milionů kusů
- V Evropě prodávat výlučně bateriově poháněné osobní automobily
- V USA prodávat 50 % bateriově poháněných osobních a lehkých užitkových automobilů
- Vedoucí postavení v oboru s více než 75 vozidly na bateriový pohon
- Lídr v segmentu užitkových vozidel
- Třetina prodejů řešená on-line
Stellantis dále předpokládá, že se mu do osmi let zdvojnásobí příjmy oproti loňskému roku. To znamená, že do elektroaut sice nasype hodně peněz, ale také jich bude chtít dvakrát tolik zpátky (tedy v předpokladu). Uskupení totiž plánuje do roku 2030 uvést celkem nových 100 modelů, z toho více než 75 z nich mají být čistokrevné elektromobily/bateriově poháněné vozy.
Zněkolikanásobit se tedy bude muset i produkce baterií (až 400 GWh), rovněž je na stole zvýšení podílu vodíkových vozidel, a to představením tohoto pohonu také u větších užitkových pracantů.
O slovo se hlásí taktéž autonomní řízení, jelikož to má být letos představeno v úrovni 2+ nevyžadující ruce na volantu a za dva roky dokonce vylepšeno na úroveň 3 (ve spolupráci s BMW), kterou však už dnes nabízí Mercedes-Benz. Bájných levelů 4 a 5 chce Stellantis dosáhnout v kooperaci se společností Waymo.
Pokud jde o prodeje, třetina z nich má být odbavena on-line, a to díky chystanému obchodnímu portálu a virtuálním prohlídkám. Toto s sebou ovšem přinese změny v oblasti kamenných dealerství – mnohá z nich totiž padnou nebo je pohltí silné korporátní skupiny. Rovněž mechaniků nebude potřeba tolik, zato po specialistech poptávka masově vzroste.
A co že to v nejbližší době uvidíme? Tak prvně se dočkáme zkraje příštího roku plně elektrického Jeepu, který bude následovat bzučící RAM ProMaster (severoamerické Ducato), doplněný v roce 2024 plnotučným elektrickým Ramem 1500.
Za dva roky se též ukáže plně elektrická DS 4, k níž se postupně přidají další přímí sourozenci postavení na upravené platformě EMP2.
A co přijde dál? 2024 bude taktéž rokem debutu plně elektrického čistokrevného off-roadu a lifestylového rodinného SUV, obojího pod značkou Jeep. Dodge plánuje představit elektrickou muscle káru a o rok později se ukáže rodinný elektromobil zaštítěný Chryslerem.
Zní to všechno jako pohádka, prohlášení jakoby měla chuť vítězství. „Budeme skvělý, budeme elektrický, budeme největší, budeme nejlepší…“ Ale budete prodávat? A nebudou všechna auta stejná?
V rámci elektrické ofenzivy Stellantis chystá čtyři nové platformy, z toho tři pro samonosné karoserie a jednu pro rámový základ. Lišit se mají zajisté i dojezdy, a to od 500 km po vrcholových 800 km na jedno nabití. Tyto hodnoty by mohly přesvědčit i kdejakého odpůrce elektromobility, nicméně rozhodovat bude rovněž cena.
Platforma | Dojezd |
---|---|
STLA Small | 500 km |
STLA Medium | 700 km |
STLA Large | 800 km |
STLA Frame | 800 km |
Totiž pokud vůz s dojezdem 500 km na jedno nabití bude stát jako dnes, tedy hodně přes milion korun, patrně bychom kdovíjak obrovské evropské prodeje nečekali. Jenže když se dostaneme na 350 až 400 tisíc korun (kdoví, zdali je to vůbec reálné), tak se na té nabíječce sejdeme „všichni“…
Pokud jde o jízdní charakteristiky, nepůjde podle zástupců čtvrté největší automobilky světa o stejně jezdící produkty. Jako příklad nám byly uvedeny značky Peugeot a Citroën, kterým se v uplynulých 25 letech úspěšně dařilo využívat sdílené architektury pro své modely, a přitom zachovat odlišné vlastnosti jednotlivých sesterských vozů.
Výrobce Stellantis každopádně učinil velké prohlášení a všichni teď budou očekávat ony velké kroky. Ostatně nejen u nich, jelikož v „all eletric“ příslibu je například také Jaguar, Ford nebo Volvo, ačkoli to prohlásilo, že výrobu spalovací XC90 přece jen zachová.
Velké oči naopak nemá např. Toyota, BMW nebo třeba Mercedes-Benz. Tito výrobci sice s elektromobilitou počítají, ale rovněž nezapomínají na zákazníky, jimž voní spíše benzin či nafta a jejichž peněženky jsou stejně otevřené jako u těch lidí, kterým učarovaly trakční baterie.