Hlavní obsah

Co přesně se stalo v kolínské Toyotě: Automobilku zastavila součástka za pár korun

Foto: Lukáš Kukla

Zástupci kolínské Toyota Motor Manufacturing Czech Republic nečekaně oznámili zastavení výroby – ne pouze na pár směn, dokonce ani na pár dnů, ale rovnou na celý měsíc. To znamená obrovské ztráty nejen pro automobilku, ale také pro stovky jejích dodavatelů. Za všechno přitom může drobounká součástka za pár korun.

Článek

Kolínská továrna Toyoty za sebou má skvělý rok – při třísměnném provozu a pětidenní pracovní době se loni vybičovala k navýšení produkce o 35 % na celkových 202 255 modelů YarisAygo X. Všechno se zdálo být perfektní. Jenže pak přišla nečekaná zpráva o provozním výpadku jednoho z dodavatelů a celé dobře promazané soukolí se zadrhlo.

Stačila k tomu centimetrová součástka za pár korun, jednoduchý mikročip, který může ovládat řídicí jednotku, obsluhovat infotainment, ale také klidně jen zajišťovat stahování oken. V autě jich je hned několik desítek a každý má na starosti trochu jinou, obvykle velmi přesně specifikovanou činnost, takže nejdou zaměňovat. Stačí tedy nedostatek jediného z nich a auto nelze dokončit.

Foto: Lukáš Kukla

Linka v Kolíně se zastavila a zůstane tak do konce února. A možná i déle…

Linka se zastaví a automobilka krvácí miliony korun každý den, co z bran továrny nevyjede ani jedno auto (v Kolíně je to běžně kolem tisícovky kusů Ayga X a Yarisu). Stejně tak se zastaví celý rozsáhlý řetězec dodavatelů vyrábějících pro automobilku komponenty just-in-time, tedy přímo do výroby. Kromě samotné fabriky se tak bavíme o vysokých desítkách až stovkách firem a tisících zaměstnanců, kteří najednou nemají práci. A rázem se z toho stává problém pro celou českou ekonomiku.

Nedostatek mikročipů není žádnou novinkou, automobilový trh poznamenává již od začátku covidové krize. Většina těchto čipů se totiž vyrábí v Asii, která prochází velmi tvrdými lockdowny uzavírajícími továrny na vše, nikoli pouze na mikročipy. K tomu si přidejte komplikovanou situaci v logistice (znovu v důsledku covidu) a nedostatek některých surovin (často pocházejících z Ruska) a problém je na světě. Problém, který zasahuje všechny automobilky, byť některé více a jiné méně.

Navíc jde o problém, který nemá snadné a rychlé řešení. Automobilky se sice naučily adaptovat a překonávat leckteré překážky (například vyrábět auta bez některých prvků výbavy, pro které se čipů zrovna nedostává, nebo vyrobit auto bez dané součásti, uložit ho na sklad a chybějící díl domontovat zpětně), jenže zřejmě jediným východiskem je vybudování nových výrobních kapacit na mikročipy v Evropě pro zdejší automobilový průmysl. A ano, nové továrny již rostou, jenže polovodiče začnou jejich výrobní linky chrlit do světa až za pár let.

Automobilkám tedy nezbývá než dál důvěřovat asijským výrobcům a modlit se, aby je covidové kleště přestaly svírat tak pevně. Všichni v branži doufali, že se situace začne zlepšovat již letos, ale zatím to na žádné velké jásání nevypadá. Určitě ne v kolínské Toyotě.

Související témata:
Načítám