Hlavní obsah

Cla pro Číňany drtí i evropská auta s čínským pasem, výjimky mohou dostat MINI, Cupra nebo Tesla

Foto: Mini

Represivní cla uvalená na všechny elektromobily dovážené z Číny do EU se netýkají jen tamních automobilek, ale také ostatních výrobců včetně těch evropských, kteří do Evropy dovážejí svá v Číně vyráběná auta. Mezi nimi jsou i skupiny Volkswagen a BMW, kterým nicméně svitla naděje na malou celní úlevu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Evropská komise, tedy orgán EU, který vymýšlí povedené i méně povedené směrnice, naznačila směrem ke skupinám Volkswagen a BMW, že by se na jejich elektromobily vyráběné v Číně mohla vztahovat nižší dovozní represivní cla.

Komise je údajně ochotna tyto značky klasifikovat jako spolupracující, celní zátěž by tak ke standardním 10 % byla navíc jen 20,8 %, nikoli 37,6 % jako u výrobců, kteří dle Evropské komise nespolupracují.

Důvodem je fakt, že elektrický MINI Cooper nebo Cupra Tavascan vyráběné v Číně nebyly součástí prvotní analýzy spolupracujících výrobců, tudíž se na ně automaticky vztahovala vyšší cla. Jestliže Brusel k tomuto kroku snížení skutečně přistoupí, půjde o vůbec první reálný kompromis na poli těchto represivních zátěží.

Skupinám BMW a Volkswagen se sice zčásti uleví, ale pořád nad nimi bude viset oněch 20,8 % celní zátěže, což nakonec stejně zaplatí koncový zákazník.

Německý automobilový průmysl se proti represivním clům od začátku vymezuje, protože se obává odvetných opatření ze strany Čínské lidové republiky. Není totiž tajemstvím, že třetina zisku německých automobilek pochází právě ze země vynálezu střelného prachu, papíru či kompasu.

Foto: Cupra

Také nad Cuprou Tavascan visí represivní cla, která model ve finále zdraží. A hádejte, kdo to zaplatí?

Do celní hry vstoupila také Tesla, protože její Model 3 se pro Evropu vyrábí v Šanghaji. Severoamerická automobilka Evropskou komisi požádala o vlastní celní sazbu. Situace může ohrozit rovněž Volvo a jeho úspěšný model EX30, který se (možná i kvůli těmto clům) přestěhuje z Číny do fabriky v Belgii.

Rozhodnutí o represivních clech je prozatím předběžné, protože momentálně probíhá i připomínkové řízení, definitivně bude jasno na podzim. Je pravděpodobné, že některé čínské automobilky problém vyřeší podobně jako třeba BYD, který postaví fabriku v Turecku a do EU bude vozit auta úplně bez cel.

Načítám