Článek
Konkrétně se tu bavíme o téměř třech dekádách výroby velkoprostorových rodinných aut. Vše totiž začalo v roce 1994 představením modelu Evasion (vyvinutým společně s Peugeotem, Fiatem a Lancií), který se ve své druhé generaci (2002–2014) přejmenoval na C8.
Paralelně se vedle něj vyvíjela odnož kompaktnějších rodinných aut – prvním z nich se v roce 1999 stal model Xsara Picasso, který sice od odborníků schytal spoustu kritiky za svůj vejcovitý design, ale mezi zákazníky se těšil velké oblibě. Na jeho prodejní úspěchy navázal radikálně vylepšený model C4 Picasso (2006–2013), a to hned ve dvou velikostech (kompaktnější pětimístná a větší s možností až 7 míst).
Jeho druhá generace, která byla k dispozici také ve dvou velikostech a která se v průběhu času přejmenovala z Picassa na Space Tourer, však postupně o svou popularitu přicházela. Jako první to odnesla kompaktnější verze (výroba skončila v roce 2020), letos v červenci se konce dočká i větší verze s přídomkem Grand.
Viníkem tohoto smutného konce tentokrát nejsou emise, ale často skloňovaná rostoucí obliba SUV, která zlomila vaz i řadě konkurenčních velkoprostorových rodinných aut. Emise však mohou za to, že Citroën své osobní dodávky převedl na elektrický pohon, což dost omezilo jejich použitelnost a vyšroubovalo jejich cenovku. Francouzská automobilka tak v podstatě vyklidila pole dostupných rodinných aut. A to je teprve průšvih!
Nezbývá tak než doufat, že dosud neohlášený nástupce, který by však již měl být střižen ve stylu SUV, nabídne dost životního prostoru i početnějším rodinám a přijde na trh s rozumnou cenovkou, aby pro ně nezůstal jen nedosažitelným snem. To bude pro Citroën velká výzva…