Článek
Automobilový průmysl se mění, to je známá věc. Neustále se vyvíjí jako nějaký ohromný organismus, nejde však jen o změny ve smyslu alternativních pohonů – změn doznává i podoba trhu. V posledních letech pozorujeme rozšiřující se trend zejména SUV a crossoverů, přičemž vozy „tradičních“ karosářských typů se postupně stahují do ústraní.
Čtyřdveřové kupé s pořádně tlustou podrážkou
Příkladem budiž Citroën Grand C4 Space Tourer, který se už přestal vyrábět. Výrobci totiž přizpůsobili nabídku vozového parku současným preferencím a nahradili je novými ekvivalenty. Výsledkem jsou vozy jako například tento Citroën C4 X. V tomto případě dokonce nejde ani tak o zvýšený sedan, jako spíš o zvýšený fastback kvůli splývavé linii střechy.
Čistě pro lepší představu je dobré vědět, že novinka C4 X se v hierarchii řadí mezi klasickou C4 a mezi luxusně střižený typ C5 X. Rozměrově to potom vypadá následovně – délka 4,6 metru, rozvor 2,67 metru (stejný jako u klasické C4), šířka potom činí 1,8 metru a na výšku má tento crossover 1,52 metru.
Nový Citroën je vzdáleným sourozencem nedávno představeného Peugeotu 408, ve srovnání s ním je však nepatrně menší, což se projevilo na velikosti zavazadlového prostoru – i přesto však nabízí slušných 510 litrů zavazadelníku (vůz se lvem ve znaku nabízí 536 litrů). Splývavá záď Citroënu však má i jednu nespornou výhodu, a sice velmi slušný součinitel odporu vzduchu 0,29.
Na některých trzích stále benzin i diesel
Na přesné informace o motorizacích si musíme zatím počkat, dá se však očekávat, že budou vycházet z menšího C4, potažmo ë-C4. U verze se spalovacím motorem by to teoreticky znamenalo motory jak benzinové, tak naftové, přičemž obě varianty plní emisní normu Euro 6d.
Jelikož je opakování matka moudrosti, připomeňme si v rychlosti specifikace spalovacích motorů u C4 – z benzinových motorů tu je 1,2l přeplňovaný agregát o výkonu v rozmezí 100 až 155 koní, přičemž nejsilnější verze zvládá zrychlení z klidu na stovku za slušných 8,5 sekundy. Naftová patnáctistovka potom nabízí výkon 110 nebo 130 koní.
Základní motorizace jsou spárované s manuální převodovkou, vrcholné mají výhradně automat. Pouze u prostřední benzinové motorizace je možnost výběru manuální či automatické převodovky. Není jisté, že technika bude u větší C4 X „jako přes kopírák“, alespoň však víme, z čeho se vychází.
Bude i v elektřině, někde dokonce výhradně
Jak už zaznělo výše, v závodě Citroënu ve španělském Madridu se bude vyrábět souběžně se spalovacími verzemi rovněž elektrická C4 X. Takzvaná ë-C4 X bude brát energii z 50kWh bateriové soustavy, která v klasickém cyklu WLTP slibuje dojezd až 360 km. Příjemná je potom informace, že 80procentní kapacita baterií je při nabíjecím výkonu 100 kW otázkou pouhé půl hodiny.
Díky tomu elektrický motor podává výkon 136 koní a velmi užitečný točivý moment 260 Nm od prakticky nulových otáček. Při zapnutí režimu Sport potom „ëlektrická“ C4 X zrychlí z klidu na stovku za 9,7 sekundy a může pokračovat až na maximální rychlost 150 km/h.
A co cena?
Z hlediska ceny se opět musíme uchýlit k odhadům. Klasická C4 začíná na částce 529 tisíc korun za základní benzin s manuálem. Za variantu s přídomkem X si pak nepochybně připlatíme, u zahraničních výrobců se za „terénní“ verze připlácí 4 až 5 tisíc eur, tedy cca 100 až 120 tisíc korun.
C4 v elektrické verzi potom začíná jen těsně pod hranicí jednoho milionu (965 tisíc korun), základní ë-C4 tedy tuto hranici nepochybně přesáhne. Přesná čísla však ještě musí potvrdit výrobce.