Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Teď konečně Francouzi prozrazují ke své novince veškeré podrobnosti. Druhý Citroën C3 Aircross přijíždí ve svěžím kabátku, jehož vybrané designové inovace jsou inspirovány nedávnými koncepty a studiemi. Potvrzeno bylo sedm míst, různé typy motorů a příznivá cenovka. Nyní je automobilka konkrétnější.
Standardem zůstane pětimístné provedení, které slibuje nejlepší vnitřní prostor v daném segmentu. Zadní lavice je rozdělena v poměru 60 : 40 (bohužel pouze sklopná, nikoliv posuvná) a za ní najdeme 460litrový zavazadlový prostor, který lze sklopením sedaček navýšit na rovných 1 600 litrů.
V sedmimístném uspořádání je prostřední lavice posunuta o 65 mm směrem vpřed, aby byl i prostor pro posádku ve třetí řadě dostačující. Citroën mimo jiné uvádí, že 93 % evropských majitelů aut této kategorie ujede denně méně než 80 kilometrů. Je tedy jasné, že zadní lavice pro dva dospělé by cestou k moři byla spíš utrpením, na všední courání je však dostačující. Jen škoda, že dvojice zadních sedadel není vyjímatelná, má pouze sklopná opěradla.
Motorová paleta bohužel nenabídne diesel, na výběr však pořád zůstávají tři varianty: základem je ryze benzinový 1,2litrový tříválec s výkonem 100 koní spojený se šestistupňovou manuální převodovkou, u kterého Citroën logicky avizuje i nejpříznivější cenovku. Mělo by ostatně jít o jeden z cenově nejkonkurenceschopnějších vozů v daném segmentu.
Alternativu představuje rovněž tříválcová dvanáctistovka, ale s 48V mild-hybridní výpomocí, která se kombinuje s dvouspojkovou automatickou převodovkou (v níž je zabudován 28koňový elektromotor) a dodává 136 koňských sil. Nejde jen o to, že by se elektrifikoval standardní benziňák, toto provedení bylo vyvinuto speciálně pro mild-hybridní variantu a skoro polovina komponent je zbrusu nová.
A chybět pochopitelně nesmí ani verze čistě elektrická. Ta aktuální má jeden elektromotor o výkonu 113 koní a LFP baterii s kapacitou 44 kWh, která avizuje dojezd přes 300 kilometrů (na finální homologaci se ještě čeká). Baterku lze nabíjet výkonem až 100 kW a za ideálních podmínek to z 20 na 80 % zabere 26 minut. Pro příští rok však Citroën avizuje schopnější verzi elektromobilu s dojezdem přes 400 km.
Nový C3 Aircross se bude doma ve Francii prodávat za v přepočtu 480 tisíc se spalovacím motorem a za 630 000 Kč coby mild-hybrid. Elektrická varianta má být dražší o dalších padesát tisíc, což by z novinky dělalo jeden z nejdostupnějších elektromobilů na trhu. Na české ceny si ale musíme ještě nějaký čas počkat, u nás se vůz vyráběný v Trnavě začne prodávat až závěrem letošního roku.