Článek
Organizace IIHS, která hodnotí bezpečnost nových aut na americkém trhu, přijde občas se zajímavými studiemi. Ta poslední se soustředí na dopravní nehody se zapojením chodců. Že je ovlivňuje rychlost a velikost auta, vás asi nepřekvapuje. Alarmující ale je, jak moc…
Společnost nechala přezkoumat 202 dopravních nehod z let 2015-2022. A zjistila, že chodec sražený vozem v rychlosti 32 km/h má 46procentní šanci na středně těžká zranění. Při 56 km/h už je to 86 %.
Mnohem více zarážející je ale statistika, která mapuje vážnost dopravní nehody na základě výšky auta. SUV a pick-upy, jež jsou v Americe tak populární, jsou totiž pro chodce dramaticky nebezpečnější než auta klasického karosářského střihu.
„Obecně platí, že vyšší přední část vozu zvyšuje pravděpodobnost středně těžkých i vážných zranění chodců. Jen nepatrné zvýšení rychlosti může při nárazu zvýšit nebezpečí pro chodce. A naše záliba v SUV a pick-upech to ještě podtrhla,“ stojí v oficiálním prohlášení organizace IIHS.
Při rychlosti 43 km/h, což je průměrná rychlost všech 202 zkoumaných nehod, je u normálního auta 60procentní šance na středně těžká zranění, v případě vážných je to třicet procent. Vůz s přídí začínající o 30 centimetrů výše, zvyšuje riziko pro chodce na 83, respektive 62 procent.
„Spotřebitelé ve Spojených státech stále častěji volí auta spojená s vážnějšími zraněními chodců. SUV a pick-upy jsou zodpovědné za vysoký počet smrtelných zranění. Podle některých odhadů je u těchto vozů dvakrát až třikrát vyšší pravděpodobnost, že zabijí chodce spíše než klasické auto,“ stojí v závěru sdělení.
Znepokojivá je však pro organizaci i samotná rychlost. Navrhuje například, aby se v obytných oblastech jezdilo nanejvýš 25 km/h, v takovém případě je totiž riziko zranění chodců „jen“ deset procent a hrozba smrti prakticky nulová.