Hlavní obsah

Cítíte se v SUV lépe? Studie šokovala, jak nebezpečná tato auta jsou při srážce s chodcem

Foto: Cadillac

Americká organizace IIHS si posvítila na dopravní nehody z několika posledních let. A bezpečí velkých aut vůči okolí ze statistik nevychází zrovna dobře.

Článek

Organizace IIHS, která hodnotí bezpečnost nových aut na americkém trhu, přijde občas se zajímavými studiemi. Ta poslední se soustředí na dopravní nehody se zapojením chodců. Že je ovlivňuje rychlost a velikost auta, vás asi nepřekvapuje. Alarmující ale je, jak moc…

Společnost nechala přezkoumat 202 dopravních nehod z let 2015-2022. A zjistila, že chodec sražený vozem v rychlosti 32 km/h má 46procentní šanci na středně těžká zranění. Při 56 km/h už je to 86 %.

Mnohem více zarážející je ale statistika, která mapuje vážnost dopravní nehody na základě výšky auta. SUV a pick-upy, jež jsou v Americe tak populární, jsou totiž pro chodce dramaticky nebezpečnější než auta klasického karosářského střihu.

Foto: Cybertruck.cz

Při srážce s chodcem zvyšuje nebezpečí rychlost i výška přídě.

„Obecně platí, že vyšší přední část vozu zvyšuje pravděpodobnost středně těžkých i vážných zranění chodců. Jen nepatrné zvýšení rychlosti může při nárazu zvýšit nebezpečí pro chodce. A naše záliba v SUV a pick-upech to ještě podtrhla,“ stojí v oficiálním prohlášení organizace IIHS.

Při rychlosti 43 km/h, což je průměrná rychlost všech 202 zkoumaných nehod, je u normálního auta 60procentní šance na středně těžká zranění, v případě vážných je to třicet procent. Vůz s přídí začínající o 30 centimetrů výše, zvyšuje riziko pro chodce na 83, respektive 62 procent.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Auta s klasickými tvary jsou pro kolemjdoucí menším rizikem. Zákazníci je ale kupují stále méně.

„Spotřebitelé ve Spojených státech stále častěji volí auta spojená s vážnějšími zraněními chodců. SUV a pick-upy jsou zodpovědné za vysoký počet smrtelných zranění. Podle některých odhadů je u těchto vozů dvakrát až třikrát vyšší pravděpodobnost, že zabijí chodce spíše než klasické auto,“ stojí v závěru sdělení.

Znepokojivá je však pro organizaci i samotná rychlost. Navrhuje například, aby se v obytných oblastech jezdilo nanejvýš 25 km/h, v takovém případě je totiž riziko zranění chodců „jen“ deset procent a hrozba smrti prakticky nulová.

Související témata:
Načítám