Článek
Jestli některá z čínských automobilek působících na evropském trhu udělá technologický převrat, pak to bude právě mladý Zeekr spadající pod koncern Geely. Sami jsme se v testu shooting brake 001 přesvědčili, že tahle značka navzdory svému původu dělá věci jinak, pořádně a dobře.
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Nejnovějším modelem rodiny Zeekr je SUV pojmenované 7X, navíc navržené pro globální trhy. Na délku měří 4 825 mm, na šířku má 1 930 mm, na výšku 1 656 mm a disponuje rozvorem o délce 2925 mm. Co si pod tím máte představit? O chlup větší Kodiaq druhé generace.
Designovou zajímavostí je přední LED pás, který zobrazí to, co na něj nakreslíte. Takové „I am Tesla“ (Já jsem Tesla) se na přídi bude vysloveně vyjímat. Barvy karoserie jsou čtyři, a to bílá, hnědá, šedá a černá. Kola pouze 19palcová nebo 20palcová.
Pětimístný interiér sází na praktičnost, proto v něm najdete 32 úložných přihrádek, které pojmou menší i větší předměty. Objem kufru je pak 616 litrů, což každodenním potřebám určitě dostačuje.
Zeekr 7X přijíždí s digitálním přístrojovým štítem a širokou hlavní ovládací dotykovou obrazovkou. Inspirace Teslou je zde zcela zjevná. Volant je pak zploštělý, takže podobně jako u Renaultu Austral připomíná „zaoblenou kostku“. Volič jízdních režimů už není na středu jako u jiných Zeekr modelů, nýbrž pod volantem.
Cestující v druhé řadě sedadel mají k dispozici sklopné stolečky podobné těm v letadlech, které ve vyšších specifikacích doplňují informačně-zábavní tablety. A kdyby vám vzadu bylo horko nebo zima, můžete sáhnout i po vyhřívaných a ventilovaných sedadlech.
Jelikož jde o čínské auto, nesmí chybět panoramatická střecha, čínský národní poklad. V Zeekru 7X ovšem není otevíratelná, nicméně její krytí zajišťuje elektrická roleta.
Nabito za 10 minut
Vůz využívá 800voltové základní architektury podobně jako třeba Hyundai či Porsche a podle provedení váží 2 298 až 2 475 kg. Je tedy o něco těžší než Škoda Enyaq a podobně těžký jako současné BMW M5.
Každý Zeekr 7X má vzadu jeden elektromotor o výkonu 310 kW (421 koní), přičemž čtyřkolka se pyšní ještě 165kW (224 koní) elektromotorem vpředu, proto svému řidiči poskytne celkový výkon 475 kW (646 koní) a zrychlení z nuly na sto za 3,8 sekundy. To mimochodem zvládá i MG4 XPower.
Základním akumulátorem je ten lithium-železo-fosfátový o kapacitě 75 kWh, který nabijete v optimálních podmínkách z 10 na 80 % za 10,5 minuty. A to zabere podobně dlouho jako návštěva pumpy s placením, koupí hotdogu a kafe. Ostatně tuto baterku už nosí sedan Zeekr 007. Dojezd? Podle přívětivé čínské normy CLTC až 605 km, což dělá v přepočtu na evropské WLTP slušných 465 km.
Druhou možností je trakční akumulátor využívající klasickou nikl-mangan-kobaltovou technologii o kapacitě 100 kWh. Dojezd tohoto provedení je dle CLTC 780 km na jedno nabití, podle WLTP rovných 600 km.
Kromě toho automobil nabízí technologii pokročilého autonomního řízení (přibližně 3. úrovně) a využívá k tomu čipy Nvidia (hráči videoher znají), což výrobci otevírá možnosti typu přivolání si auta z parkoviště nebo vystoupení před parkovacím místem a přenechání rutinního úkonu parkování autu samotnému. Majitelé 7X se prvních takových vychytávek dočkají prý už v roce 2025.
Každopádně Zeekr 7X se doma začne dodávat zákazníkům už koncem září, letošního září. Divíte se? V Číně to funguje jinak. Tam se model kvůli monstrózní konkurenci představí a za chvilku je na trhu (někdy i rychleji). A ne jako v Evropě, kdy se na fyzické dodávky nových vozů čeká klidně rok. Do Evropy pak SUV Zeekr 7X zamíří přece jen se zpožděním. Do roka je však tady.