Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Praktičnost, prostor, vyšší světlá výška, leckdy více než pět míst k sezení a lepší rozhled. To jsou některé důvody, proč lidé rádi volí větší SUV. Jedním takovým etalonem je i Škoda Kodiaq, která potěší jak jednotlivce, tak celé rodiny. Jenže není úplně levná…
Určitou alternativu představuje podobně velké čínské SUV nazvané SWM G05. S délkou 4 750 mm, šířkou 1 860 mm, výškou 1 780 mm a rozvorem 2 750 mm jde na evropské poměry o větší model (což podtrhuje objem kufru 570 litrů), jehož dalšími konkurenty jsou SsangYong Torres nebo připravovaná Dacia Bigster.
Osvětlení vozu vpředu i vzadu zajišťují halogenové lampy, denní svícení je pak diodové. Kola jsou výhradně litá, 17palcová, obutá na pneu 225/65 R17. Hlavní dominantou je masivní čelní maska s nápisem SWM, kterou už známe z menšího G03F (Tiger). Zadní světla jsou sdružená, v nárazníku mají své místo okatě falešné koncovky výfuku.
Uvnitř standardně sedmimístného interiéru najdeme volant známý z SWM G01F a celkem jednoduchý digitální přístrojový štít grafikou připomínající ssangyongy nebo dongfengy. Vertikálně orientovaný středový displej ve stylu první Tesly Model S pak nabízí kompletní rozhraní multimédií a nastavení vozu, s výjimkou několika fyzických voličů.
Z další výbavy zmíníme klimatizaci, konektivitu Apple CarPlay, manuálně nastavitelná sedadla, přední i zadní loketní opěrku, pouze výškově (a nikoli podélně) stavitelný volant, parkovací senzory, parkovací kameru, bezklíčový vstup i start, elektricky ovládaná okna a elektricky ovládaná zrcátka s výhřevem. Jiné hi-tech prvky tu nehledejte.
Z hlediska bezpečnosti auto nabídne pouze dva airbagy, ABS, stabilizaci podvozku, elektrickou parkovací brzdu, systém sledování tlaku v pneu a další drobnosti. Klasické asistenty typu hlídač jízdních pruhů, sledování slepého úhlu nebo předkolizní brzdění chybí.
Přestože se vozidlo nabízí také s tradiční zážehovou patnáctistovkou i automatem (viz jediné dostupné kvalitní ilustrační snímky), tak model, který vám představujeme, má atmosférický čtyřválcový dvoulitr spřažený s pětirychlostním manuálem. Výkon jednotky je 143 koní, točivý moment posílaný dopředu 190 Nm, maximálka vozu 180 km/h a papírová spotřeba 9,3 litru na sto kilometrů. Do nádrže se pak vejde 52 litrů paliva.
Ačkoli technickými parametry čínské SUV nikterak neoslní, mohlo by zaujmout prostorem, sedmi místy k sezení a jednoduchou technikou. A hlavně cenou. SWM G05 se totiž prodává v sousedním Německu za bezmála 600 000 Kč, což je o 99 000 Kč méně, než dáte za Torres, a o 380 000 Kč méně, než zaplatíte za základní Kodiaq. V Česku jej (zatím) nekoupíte.