Článek
Aristokratický Rolls-Royce je uznávaná automobilová instance, kterou celý svět respektuje jako pomyslný vrchol toho, čeho lze na čtyřech kolech v oblasti komfortu a luxusu dosáhnout. To však neznamená, že by se mu některé automobilky nesnažily přiblížit – kromě domácí konkurence od Bentley a německého Maybachu je tu ještě exkluzivní záležitost od Toyoty a také jedno překvapení z Číny.
Pokud se zajímáte o exkluzivní vozy z celého světa, obrovská čínská limuzína s tváří podobnou východoněmeckému Trabantu vám jistě není cizí. Majestátní Hongqi L5, čínský konkurent tradičních britských Rolls-Royců, je na světě už od roku 2014. Dokonce i Jeremy Clarkson z něj byl překvapivě nadšený, když se s ním mohl svézt. A teď se představuje v novější verzi s modernějším stylingem a i nadále vzdává hold originálnímu předchůdci Hongqi CA770 ze šedesátých let.

Kombinace modré, bílé a zelené? Číňané mají zvláštní vkus na auta i individualizaci luxusního zboží. U nás v Evropě to působí až šíleně.
Čína věří, že její limuzíny jsou exkluzivnější, luxusnější a impozantnější než Rolls-Royce. Jenže o nejnovějším modelu L5 zatím nezveřejnili moc technických ani faktických informací, takže jej můžeme hodnotit pouze podle našich subjektivních dojmů. Novinka si zachovává charakteristický retro design s gigantickou maskou i kulatými světlomety a doplňuje jej modernějším LED osvětlením, záplavou chromu a hodnotněji vypadajícími koly.
V interiéru pro smetánku je pochopitelně nejdůležitější prostornost a prvotřídní komfort na zadních sedadlech. Pro Číňany je to jeden z nejvýznamnějších rysů luxusních aut. Jenže výraznější novinky jsou spíše v prostoru řidiče a spolujezdce. S novou architekturou je palubní deska nově vybavena dvojicí displejů přístrojového štítu a dotykového infotainmentu. Až zvláštně svéráznou barevnou kombinací pak výrobce prezentuje míru individualizace.

Hongqi L5 vzdává hold svému předchůdci ze šedesátých let. Takto vypadá původní verze z roku 2014.
Větší radost by nám udělala technika. Čína sice intenzivně rozvíjí elektromobilitu, ale vizuálně se Hongqi L5 při modernizaci moc nezměnilo a my věříme, že bude mít i původní motory. Odcházející varianta se totiž nejprve chlubila atmosférickým šestilitrovým dvanáctiválcem, později doplněným přeplňovaným čtyřlitrovým osmiválcem. Obě jednotky se doslova perou s až extrémními 3,2 tuny. Jeremy Clarkson tehdy dokonce pochyboval, že Hongqi umí jet rychleji než stovkou.
Jenže u Hongqi L5 na dynamice moc nezáleží. Vzniká především jako hlavní reprezentativní limuzína pro čínskou vládu. Jako svou oficiální limuzínu ji má také Si Ťin-pching, nejvýznamnější čínský politický představitel a nejvyšší vůdce Číny. Velkou náklonnost komunistické straně pak automobilka vyjadřuje i svým jménem. Hongqi totiž znamená „červená vlajka“ – symbol komunistického vedení země.
Nová čínská vlajková limuzína Hongqi L5 bohužel zatím nemá veřejnou cenu. Víme jen fakt, že předchozí základní verze se prodávala od přibližně 15 milionů korun.