Článek
Aristokratický Rolls-Royce je uznávaná automobilová instance, kterou celý svět respektuje jako pomyslný vrchol toho, čeho lze na čtyřech kolech v oblasti komfortu a luxusu dosáhnout. To však neznamená, že by se mu některé automobilky nesnažily přiblížit – kromě domácí konkurence od Bentley a německého Maybachu je tu ještě exkluzivní záležitost od Toyoty a také jedno překvapení z Číny.
Pokud se zajímáte o exkluzivní vozy z celého světa, obrovská čínská limuzína s tváří podobnou východoněmeckému Trabantu vám jistě není cizí. Majestátní Hongqi L5, čínský konkurent tradičních britských Rolls-Royců, je na světě už od roku 2014. Dokonce i Jeremy Clarkson z něj byl překvapivě nadšený, když se s ním mohl svézt. A teď se představuje v novější verzi s modernějším stylingem a i nadále vzdává hold originálnímu předchůdci Hongqi CA770 ze šedesátých let.
Čína věří, že její limuzíny jsou exkluzivnější, luxusnější a impozantnější než Rolls-Royce. Jenže o nejnovějším modelu L5 zatím nezveřejnili moc technických ani faktických informací, takže jej můžeme hodnotit pouze podle našich subjektivních dojmů. Novinka si zachovává charakteristický retro design s gigantickou maskou i kulatými světlomety a doplňuje jej modernějším LED osvětlením, záplavou chromu a hodnotněji vypadajícími koly.
V interiéru pro smetánku je pochopitelně nejdůležitější prostornost a prvotřídní komfort na zadních sedadlech. Pro Číňany je to jeden z nejvýznamnějších rysů luxusních aut. Jenže výraznější novinky jsou spíše v prostoru řidiče a spolujezdce. S novou architekturou je palubní deska nově vybavena dvojicí displejů přístrojového štítu a dotykového infotainmentu. Až zvláštně svéráznou barevnou kombinací pak výrobce prezentuje míru individualizace.
Větší radost by nám udělala technika. Čína sice intenzivně rozvíjí elektromobilitu, ale vizuálně se Hongqi L5 při modernizaci moc nezměnilo a my věříme, že bude mít i původní motory. Odcházející varianta se totiž nejprve chlubila atmosférickým šestilitrovým dvanáctiválcem, později doplněným přeplňovaným čtyřlitrovým osmiválcem. Obě jednotky se doslova perou s až extrémními 3,2 tuny. Jeremy Clarkson tehdy dokonce pochyboval, že Hongqi umí jet rychleji než stovkou.
Jenže u Hongqi L5 na dynamice moc nezáleží. Vzniká především jako hlavní reprezentativní limuzína pro čínskou vládu. Jako svou oficiální limuzínu ji má také Si Ťin-pching, nejvýznamnější čínský politický představitel a nejvyšší vůdce Číny. Velkou náklonnost komunistické straně pak automobilka vyjadřuje i svým jménem. Hongqi totiž znamená „červená vlajka“ – symbol komunistického vedení země.
Nová čínská vlajková limuzína Hongqi L5 bohužel zatím nemá veřejnou cenu. Víme jen fakt, že předchozí základní verze se prodávala od přibližně 15 milionů korun.