Článek
Čínským automobilkám se v Evropě poměrně daří, a to z důvodu atraktivních cen vozů, dlouhých garancí a vysoké výbavy. Zkrátka Číňané k nám přinesli svůj standard, což někteří západní výrobci léta „dojící“ peněženky Evropanů těžce nesou. Na druhou stranu se za atraktivní cenovou politikou mohou skrývat státní peníze.
Do finále se totiž blíží šetření proti čínským výrobcům, které Evropská unie zahájila loni v září. Tamní automobilky jsou v podezření, že využívají státní dotace pro vstup a prodej na evropském trhu, což podle EU není férové.
Pokud by výsledky vyšetřování EU potvrdily, že tomu tak skutečně je, mohla by proti čínským značkám zavést represivní cla, kdy se v praxi mluví o navýšení z 10 % na 25 % (z nákupní ceny vozu a importu + určitá procenta z dopravy po území mimo EU). To by mělo podle Unie narovnat podmínky na trhu.
Evropské automobilky totiž svou cenou prozatím obvykle nejsou schopny těm čínským konkurovat, nicméně třeba taková severoamerická Tesla je příkladem, že to jde. Možná se tak díváme na konkurenční boj, nicméně to ukážou až výsledky šetření, které by měly být známé už v květnu letošního roku.
Druhé šetření zahájily Spojené státy americké a vyjádřil se k němu sám prezident země Joe Biden. Ten oznámil, že Amerika prověří, zda Čína prostřednictvím svých aut připojených k internetu nesbírá citlivé informace o obyvatelích a americké infrastruktuře (podobné podezření před časem vytlačilo Huawei z evropského trhu).
Čína je totiž dle jeho slov odhodlána ovládnout automobilový trh neférovými praktikami, technologicky vyspělé vozy také mohou být hrozbou pro národní bezpečnost. Čína se skrze svoji ambasádu proti americkému vyšetřování ohradila, nicméně Amerika protiargumentovala tím, že jsou jejich vozy v Číně omezované.
Na jednu stranu je vyšetřování pochopitelné, protože reálné riziko, že Čína dotuje vstupy svých domácích značek na trhy a sbírá data, tady existuje. Na stranu druhou evropské automobilky s těmi čínskými uzavírají dohody, vyvíjí společné projekty, vyrábí u nich auta a kupují od nich třeba trakční akumulátory. Pravda je tak možná někde uprostřed.