Článek
Drtivá většina vozů vyrobených v Číně a prodaných v České republice nese podle tajemníka svazu Josefa Pokorného loga tradičních zavedených značek. Nejvíce, celkem 2 609, jich připadá na původně britskou značku MG, následuje s 522 vozy Tesla a se 198 Honda. Dále pak Volvo (96) a Dongfeng (49).
„Jde o automobily, které sjíždějí z výrobních linek v Číně, neboť čínské společnosti vlastní nebo spoluvlastní některé značky, jako jsou MG (SAIC) či Volvo (Geely Holding). Někoho by mohlo překvapit, že v Evropě prodávané elektrické vozy Dacia jsou rovněž vyráběny v Číně, a jak ukazují registrace, také valná většina v Česku registrovaných automobilů značky Tesla vyjela z bran čínského výrobního závodu. Naopak nové Tesly vyrobené v USA jsou v Evropě prodávány jen výjimečně,“ podotkl Pokorný.
S postupným rozmachem elektromobility se podle Pokorného často mluví o ofenzivě cenově dostupných elektrických vozů z Číny. „Zatímco na evropském trhu je každý pátý elektromobil čínský, v České republice zůstávají počty registrovaných v Číně vyrobených vozů nízké,“ dodal. Podotkl, že například u motocyklů a čtyřkolek se podíl čínské produkce na českém trhu zvyšuje již řadu let.
Nejvíce prodávanými čínskými automobily v Evropě jsou vedle MG značky BYD nebo Dongfeng. Rostoucí přítomnost čínských výrobců automobilů v Evropě však také vyvolala odvetu ze strany Evropské unie. Ta v říjnu zahájila vyšetřování dotací pro čínské výrobce, které podle ní narušují trh s elektromobily. Čínské automobilky již také v několika případech usilují o přesunutí části výroby do Evropy. Například Chery má vyrábět ve španělské Barceloně, Dongfeng Motor jedná o výrobě v Itálii a Leapmotor začne vyrábět v továrně společnosti Stellantis v polských Tychách malé elektromobily.
Celkově se v Česku loni prodalo 221 422 nových osobních aut, což je meziroční nárůst o 15 procent.