Článek
Vedle značek SsangYong, MG nebo Geely se Evropu chystá dobývat také výrobce Ora. Mladá značka patřící pod křídla ohromného koncernu Great Wall Motor vyrábí čistě elektrické modely a na invazi do Evropy jde přes Velkou Británii.
Na tamním trhu prodává kompaktní elektrický model o velikosti VW ID.3 nebo Renaultu Megane E-Tech. Jeho jméno Funky Cat je vskutku úsměvné, ale jeho kvality jsou poměrně přesvědčivé, těží totiž z kompaktní 48kWh baterie umožňující dojezd až 310 km.
Kromě, ehm, funky vzhledu nabízí také prostorný interiér, kterému dominuje 10,25palcový displej infotainmentu, a skvělou využitelnost ve městě. Kompakt v Británii začíná na částce 31 995 liber, tedy cca 864 tisíc Kč, což je o pěkných pár stovek tisíc méně, než kolik požaduje konkurence. To se pak dá překousnout i to směšné jméno…
Ora se zdá být celkově „kočičí“ značka. V její nabídce bychom našli ještě minivůz Black Cat, který značně vizuálně dost připomíná Hondu e, ačkoliv rozměrově se blíží spíš takovému Fiatu Panda II. generace.
S délkou 3,5 metru si skvěle poradí ve městě a díky nízké hmotnosti okolo jedné tuny si vystačí s výkonem 48 koní. Baterie se skromnou kapacitou 33 kWh umožňuje tabulkový dojezd až 301 km. Cena v Číně startuje v přepočtu pod 250 tisíci Kč.
Druhým minivozem rovněž spadajícím do segmentu A je model White Cat. Je nepatrně větší než model Black Cat (o cca 10 cm delší a o 15 mm delší rozvor), vizuálně potom připomíná zmenšené MPV Daihatsu Materia.
V podlaze modelu White Cat bychom našli o chlup větší 38kWh baterii, také má vyšší výkon (až 61 koní). Stejně jako v případě Black Cat má i White Cat elektromotor na přední nápravě a pohání přední kola. Ceny modelu Black Cat se vejdou do 300 tisíc Kč.
Dalšími kočkami ve vozovém parku značky Ora jsou modely Punk Cat a jeho dvoubarevná verze Ballet Cat orientovaná převážně na ženy. Že vám až podezřele připomíná moderní Volkswagen Brouk? To samozřejmě není žádná náhoda – proto si s ním Ora ostatně netroufá na evropský trh, jinak by hned čelila žalobě od VW.
Mechanicky jsou oba modely prakticky stejné s třemi variantami pohonu – předokolka o výkonu 171 koní, zadokolka o výkonu 299 koní nebo vrcholná čtyřkolka s dvěma motory o výkonu až 544 koní. Nabízí dvě varianty baterie s kapacitou 50 nebo 60 kWh, normovaný dojezd se pohybuje od 400 do 500 km v závislosti na verzi.
Nejnovějším kočičím přírůstkem je model pojmenovaný Lightning Cat, který má vtrhnout do segmentu D, konkurencí mu tedy budou Hyundai Ioniq 6, Tesla Model 3 nebo Kia EV6.
Model Lightning Cat používá poměrně velkou 82kWh baterii, která ve verzi s pohonem všech kol krmí elektromotory o celkovém výkonu 408 koní a 680 Nm, díky čemuž má zrychlit z klidu na stovku za cca 4 sekundy. Verze s jedním elektromotorem o výkonu 205 koní na přední nápravě pro změnu nabízí lákavý dojezd až 705 km.
Vizuálně nese Lightning Cat různé designové prvky – silueta a záď připomíná Porsche Panamera vyprané na 60°, příď zase připomíná ikonickou 911. Cenově má Ora Lightning Cat začínat cca na částce 1 milion Kč.
Značka Ora si po startu na britském trhu začíná osahávat také trh německý, kde má letos v plánu prodat až 6000 vozů, další trhy by tedy mohly následovat. Jestli a kdy dorazí do ČR? Tak to si zatím netroufáme ani tipovat. Čeští fanoušci elektromobilů milující kočky se ale už určitě klepou nedočkavostí!