Článek
Jak se ukázalo, tak bez dotací o elektromobily v Evropě není takový zájem. Typickým příkladem budiž Německo, kde to pocítila zejména severoamerická Tesla. V Česku naopak elektromobily lámou prodejní rekordy, protože dotace jsou v plném proudu.
Jak se tedy Číně povedlo, že se tam za měsíc srpen prodalo milion elektromobilů a plug-in hybridů? Jednoduše, kouzlem dotací. Kdo se totiž v zemi vynálezu střelného prachu rozhodne přejít ze spalovacího vozu na elektromobil nebo plug-in hybrid, dostane od státu podporu 20 000 juanů (64 000 Kč).
Řeknete si, že to moc není, ovšem nesmíte zapomenout, že kvůli obrovské konkurenci jsou ceny elektromobilů a plug-in hybridů v Číně výrazně nižší než v Evropě. Třeba takový BYD Seal stojí před dotací 179 800 juanů (575 211 Kč), zatímco v Belgii vyjde v přepočtu na 1,2 milionu korun.
Tesla Model 3 zase stojí v Číně 231 900 juanů (741 888 Kč), což je ve srovnání s českou cenou 1 041 990 Kč poněkud rozdíl.
Navíc v Číně vláda motivuje lidi k výměně aut za novější a ekologičtější tím, že podporu ve výši 15 000 juanů (48 000 Kč) dostane každý, kdo přejde na vozidlo s menším zdvihovým objemem spalovacího motoru.
Očekává se také, že milionu prodaných elektromobilů a plug-in hybridů za měsíc Čína ještě letos několikrát dosáhne, protože prodeje automobilů celkově jsou v zemi v druhé polovině roku obvykle silnější.
Na druhou stranu celkový prodej úplně všech vozidel v Číně v srpnu klesl o 1,1 %, navíc je potřeba si uvědomit, že celý tamní velmi dynamický automobilový byznys stojí na dotacích. Dotovány jsou pozemky pro výstavbu fabrik, vývoj aut, vývoj technologií, výroba aut, výroba baterií, export aut.
Sami výrobci v Číně mezi sebou vedou cenovou válku, snižují svoje marže na minimum a kolikrát jdou i do minusu jen proto, aby prodali. Řada automobilek je státních, takže peníze požírající dotační moloch pravidelně hltá miliardy juanů (podobně jako Česká pošta). Reálně ziskovými trhy jsou pro Číňany pak vesměs jen ty exportní včetně Evropy.
Objevují se také hlasy, že tento systém bude dlouhodobě neudržitelný a nastane velké slučování domácích značek, osekání modelových řad a dotování jen těch nejsilnějších hráčů. Což ovšem neznamená, že mimo Čínu se tamním automobilkám nebude dařit. Přece jen si mohou postavit fabriky v Turecku a pak do Evropy dovážet stále cenově atraktivní elektromobily bez cla a jiných zátěží.