Hlavní obsah

Chytrou funkci Dacie Duster mohou tiše závidět i luxusní auta. Přáli bychom si ji ve všech nových vozech

Foto: Dacia

Nová Dacia Duster nás během prvních jízd překvapila mezigeneračním pokrokem v oblasti designu, výbavy i komfortu. A také jedním geniálním tlačítkem.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Během první seznamovačky s novou Dacií Duster jsme si proklepli čtyřkolku v terénu, vyzkoušeli úsporný, byť trochu svéhlavý hybrid a rozplývali se nad kvalitativním posunem v mnoha ohledech. Jedna zásadní inovace však zůstala ve stínu ostatních novinek, což nám přijde škoda. Jde totiž o geniálně jednoduché řešení!

O čem je řeč? O tlačítku na přístrojové desce vlevo od volantu. Jmenuje se My Safety a slouží k rychlé deaktivaci asistenčních systémů. Těch povinných je v nových autech stále více. Tu na vás pípá sledování pozornosti řidiče, za chvíli hlídání maximální povolené rychlosti, jindy se zase o slovo přihlásí nepříjemné tahání za volant od asistenta vedení v jízdním pruhu.

Foto: Dacia

Tak to je ono! Tlačítko My Safety (zcela vlevo), které vám usnadní každodenní život. Díky umístění jej snadno nahmatáte i poslepu.

Většina těchto „pomocníků“ se navíc aktivuje s dalším nastartováním, takže je musíte vypínat před každou jízdou. A v některých vozech je to obzvlášť komplikované. Třeba prémiovky prošpikované dotykovými obrazovkami se ve schování deaktivace snad vyžívají. Je potřeba stisk příslušného tlačítka, dlouhé podržení, nebo rovnou proklik menu, kde jsou funkce utopené hluboko v systému. Zkrátka otrava…

Foto: Dacia

Interiér je proti předchůdci výrazně modernější, přesto zůstává uživatelsky přívětivý.

Vedle toho působí jednoduché tlačítko Dusteru jako z jiného světa. Stačí jej totiž jednou stisknout, čímž asistenty vyvoláte, a následně stisknout znovu, čímž se zvolí řidičem předvolené nastavení. V něm už máte dopředu navolené, které asistenty chcete a nechcete nechat aktivní. Kouzelně jednoduché, navíc to dohromady zabere asi tři sekundy. Bravo!

Celkově je znát, že tvůrci při navrhování Dusteru mysleli na řidiče. Pro nastavení teploty pořád zůstávají zachována tradiční tlačítka, 10,1″ obrazovka multimediálního systému je zase o deset stupňů nakloněna směrem k řidiči, aby na ni člověk za volantem snáze viděl a lépe ji ovládal. A co víc, ono chytré asistenční tlačítko se do budoucna objeví také v dalších daciích i vozech mateřského Renaultu.

Načítám