Hlavní obsah

Chevrolet představil terénní koncept s motorem z typu Camaro

Foto: Chevrolet

Terénní koncept Chevrolet Off-Road je postaven na šasi pick-upu Silverado a pohání jej kompresorový osmiválec ze Chevroletu Camaro ZL1 o výkonu 650 koní!

Město Las Vegas v americkém státě Nevada hostí již od roku 1967 jednu největších automobilových událostí roku – veletrh SEMA. Dost možná nejpůsobivějším účastníkem letošního ročníku byl pozoruhodný koncept od Chevroletu, nad kterým zaplesá srdce nejednoho dobrodruha a fanouška jízdy v terénu. Pod kapotou se ukrývá osmiválcový motor LT4 z Chevroletu Camaro, takže tento stroj je opravdové zvíře.

Článek

Koncept se navíc opravdu původně jmenoval „Chevrolet Beast“. Americká automobilka však obdržela stížnost od blíže nejmenované společnosti, a tak byla nucena koncept Stvůra, Zvíře či Bestie, chcete-li, přejmenovat lakonicky na „Off-Road Concept“.

Foto: Chevrolet

Nastavitelný podvozek, velké nájezdové úhly, terénní pneumatiky a motor se spoustou „krouťáku“ – tento koncept by se v terénu rozhodně neztratil!

To však ani zdaleka není to nejzajímavější na tomto terénním konceptu, který na výstavě přitahoval slušnou pozornost. Nebudeme chodit kolem horké kaše – je to motor. Konkrétně jde o kompresorem přeplňovaný osmiválec LT4, který najdeme v Chevroletu Camaro, tentokrát v posílené verzi ZL1. Výsledkem je bestiální výkon 650 koní, který posílá na všechna čtyři kola desetistupňová automatická převodovka.

Nebyl to však pouze typ Camaro, do něhož „bedny s náhradními díly“ obrazně řečeno tým Chevroletu sáhl. Pod karoserií se ukrývá šasi z velkého terénního pick-upu Silverado a věřte nebo ne, ale najde se také jeden ovládací prvek, který tento koncept sdílí se supersportem Corvette. Jde sice jen o volant, ale přesto – pořád jde o jeden z mála článků, který řidiče propojuje přímo s vozem.

Foto: Chevrolet

O pohon se stará poctivý benzinový osmiválec o výkonu 650 koní a 880 Nm, který je spřažen s desetistupňovým automatem

Pro maximální prostupnost terénem lidé od Chevroletu na šasi Silverada obuli terénní pneumatiky, před těmi předními je ještě ochranný štít pro případ, že by nájezdový úhel vozu nestačil. Vzhled vozu jako takový je velmi „zakázkový“, přesto na něm vidíme patrné znaky Chevroletu – široká a hranatá maska, na jejímž vrcholu je znak automobilky, po stranách jsou potom štíhlé zamračené světlomety, pod kterými se tyčí ještě mlhovky. Za klenutou kapotou se (ne)nachází čelní sklo, které je tvořeno jen dvěma ochrannými panely z plexiskla. Nad nimi je potom na přední hraně střechy světelná rampa.

Ostatní díly jsou pak převážně z vysokopevnostní oceli, odolného plastu, případně kevlaru. Z vysokopevnostní oceli je například ochranná klec, na které jsou velmi jednoduše uchycené „dveře“. Blatníky jsou potom z kevlaru, ostatní krycí díly jsou plastové. Na zadní korbě vidíme dvě rezervní kola.

V interiéru se ukrývají čtyři skořepinová sedadla Recaro a… to je vlastně téměř všechno. Dál je tu už jen jednoduchý středový tunel, ukrývající mechanismus převodovky, palubní deska se základními údaji jako jsou otáčky, rychlost nebo teplota vody a oleje.

Automobilka se prozatím nevyjádřila, zda má či nemá v plánu koncept Beast – pardon, koncept Off-Road – vyrábět, ale v dnešní době by si tento výtvor své příznivce jistě našel. Kombinace nezdolné prostupnosti terénem, schopného podvozku a silného spalovacího motoru přece jen zní velmi lákavě.

Důvod, proč Chevrolet pro koncept Off-Road nezvolil motor ze současné Corvette, je poměrně evidentní. 6,2l atmosférická V8 o výkonu 500 koní je zkonstruována převážně pro výkon ve vysokých otáčkách, byť nízkým točivým momentem netrpí. Nicméně kompresorová LT4 z typu Camaro ZL1 už nabízí kromě vyššího výkonu 650 koní také o poznání a snáze dostupný točivý moment 880 Nm – takový „zátah odspodu“ se v terénu vždycky hodí.

Dalším faktorem je, že Corvette používá osmistupňovou dvouspojkovou převodovku, která se hodí pro rychlou jízdu na okruhu – ale na pomalé popojíždění, a to nejen ve městě, ale i v terénu přes velké kameny a další překážky stavěna není.

Pro takové účely je tedy výhodnější desetistupňový měničový automat, kterému „nevadí“ ustálené popojíždění na jeden kvalt. Díky většímu počtu převodů navíc lze udělat z prvních řekněme tří kvaltů čistě „silové“ převody, což se v terénu vždy hodí. Jinými slovy – s touto technikou podle nás koncept Off-Road rozhodně má šanci!

Načítám