Hlavní obsah

Chcete řídit, nebo svěřit řízení autu? – Týden v Garáži

Foto: Lotus

Přímočarý interiér, osekaný na úplný řidičský základ, láká jen malou skupinu nadšenců. Mnozí aktuální řidiči by však už volant, natož pak pedál spojky a řadicí páku, vůbec mít nemuseli

Je tu opět sobota a s ní souhrnný článek, v němž rozebereme jedno téma a připomeneme, co všechno jste si na našem serveru mohli za uplynulý pracovní týden přečíst. A tentokrát na vás máme jednu velmi palčivou otázku – chcete svoje auto řídit a nenechat si do řízení sáhnout, nebo byste byli naopak radši, kdyby auto převzalo otěže a vozilo vás samo?

Článek

Kolega Martin se zamyslel nad fenoménem autonomního řízení a rozepsal 5 úrovní, které rozeznáváme – od aut, které vás umí sotva varovat před srážkou a možná pomohou nouzově brzdit, až po zcela automatizované přepravníky na lidi, které se možná v budoucnu obejdou bez volantu a pedálů.

V souvislosti s autonomním řízením vyvstává velká spousta rozporů a otázek na všemožných úrovních. Ať už na té legislativní (za kým půjde škoda, kterou auto udělá samo?), filozofické (jaký vliv by měl rozmach autonomních aut na společnost?), nebo morální (když bude srážka nevyhnutelná, má vás auto zabít nárazem do sloupu, nebo radši srazit chodce?).

Foto: Volvo

Vypadá budoucnost cestování autem nějak takto? Nebo s námi volant a pedály vydrží ještě několik dekád?

Naše otázka je však přece jenom přízemnější – chcete řídit a nenecháte si do toho kecat, chcete řídit s asistencí, nebo radši všechno přenecháte autu? Anketa s těmito možnými odpověďmi se objevila v článku, a přestože do ní hlasoval zatím jen relativně nízký počet lidí, výsledky jsou pozoruhodně nerozhodné. Shodneme se v zásadě jen na tom, že řízení „na půl cesty“ neboli řízení s chytrou asistencí a zásahy do řízení většina z nás nemusí. Zbylí čtenáři se však téměř rovnoměrně dělí na dva tábory – jedni si řízení užívají a autu jej rozhodně svěřit nemíní, druzí jej naopak berou jako nutné zlo a byli by radši, kdyby si jej auto obstaralo samo.

A jak to máte vy? Přidáte se k některému z protilehlých táborů, nebo budete souhlasit s menšinou? Hlasujte přímo zde:

Jak se těšíte na plně autonomní řízení?
Už aby to bylo, řízení je pro mě jen nutné zlo
13,4 %
Stačila by mi částečná podpora, stále chci řídit, ale rád si také odpočinu
12,4 %
Neberte mi volant ani pedály, řízení miluji
74,2 %
Celkem hlasovalo 1174 čtenářů.

Ať už je váš pohled jakýkoliv, zatím ještě pořád musíme (bohužel či naštěstí) řídit sami. A taky proto jsme vám přinesli pár klasických testů. Z nových aut tu byla jedna pořádná amerika – sedmimístný Jeep Grand Cherokee, potom jedno pořádné české auto – Škoda Kodiaq v provedení RS s novou benzinovou motorizací – a konečně i pořádný Japonec Lexus LS 500h.

Zájemce o netradiční ojetinu by mohl potěšit test ojetého Saabu 9-5, kterému se podíval na zoubek Krab. A naopak zájemce o úplně normální auto potěší Daliborův technický rozbor sedmičkového Golfu s motorem 1.2 TSI. S ním pak souvisí i tipy na nejlepší a nejspolehlivější ojetá auta do města.

Foto: Dalibor Žák

Škoda Citigo má město už ve svém názvu. Je ovšem do města tím nejlepším?

Dvě auta letos slaví šedesátku. Jedno je historicky první Ford s předním pohonem, to druhé potom nejmenší „fichtl, na kterém nezmoknete“ – Peel P50. A když jsme u těch fichtlů, protiváhou nejmenší Jawy byl svého času pozoruhodný Bizon, na jehož tvůrce vzpomínáme. Podívali jsme se také na historii dvou závodníků. Tím prvním a známějším je nezastavitelný vítěz letošního Monte Carla Sébastien Loeb, druhým potom kontroverzní Randy Lanier, jenž si na své závodění vydělával prodejem drog.

A co se stalo dál? Slovenské létající auto smí opravdu oficiálně létat, což tenhle ambiciózní projekt posouvá k sériové výrobě. Králem prémiového segmentu se za rok 2021 stalo díky rekordnímu roku BMW, příští Micra bude jezdit na baterky, a samozřejmě jsme vás také vyzkoušeli. Tentokrát ze znalostí jízdy v terénu, a samozřejmě z dalších nových otázek, které se objevují v autoškolách.

Související témata:
Načítám