Hlavní obsah

Chceme být Teslou pro normální lidi, říká šéf Fiatu. Mluví o konci Punta i budoucnosti značky

Foto: Fiat

Šéf Fiatu Olivier Francois se nechal slyšet, že automobilka se v blízké budoucnosti chce stát „lidovou Teslou“ a připomíná tak zvyšující se důraz automobilky na rozvoj elektromobility. Do roku 2027 chtějí být první masovým výrobcem elektromobilů na světě

Fiat během následujících pěti let postupně zmodernizuje a zároveň rozšíří svůj vozový park, přičemž se chce soustředit na segmenty menších vozů, kde hraje prim. V plánu momentálně je zbrusu nové „supermini“ tedy vůz pro segment B, přijít pak má rovněž hned několik crossoverů, kterým se teď na trhu poměrně daří. Počítá se s elektrickým i hybridním pohonem.

Článek

Každá automobilka exceluje jinde. Land Rover dělá skvělé terénní vozy, Škoda umí rodinná auta a třeba takové BMW nebo Porsche dělají skvělé sporťáky. A pokud něco umí Fiat, jsou to malá auta – skladná, čiperná a hravá. Pětistovka je třídou sama pro sebe, milovaná Osmsetpadesátka je dodnes legendou a vlastně i taková Panda se docela povedla.

500 a Panda jsou ikony, s Puntem se nepočítá

Foto: Fiat

Nový Fiat 500 je prvním vozem značky, který si už se spalovacím motorem jako nový nekoupíte

V Turíně evidentně hodlají v tomto trendu pokračovat, a to i v nadcházející elektrické éře. Pomoci by tomu mělo připojení k nedávno utvořené alianci jménem Stellantis, přičemž Fiat jako takový se má stát do roku 2027 kompletně elektrickou značkou.

Prvním z nově představených modelů bude nástupce typu Punto, který se přestal vyrábět v roce 2018 a který se v hierarchii zařadí hned nad v současnosti již plně elektrifikovaný typ 500. Název pro nový model zveřejněn nebyl, jisté však je, že Punto se jmenovat nebude – čímž automobilka po 25 letech výroby nadobro ukončí používání tohoto jména.

Nový malý vůz z dílen Fiatu se má představit už v roce 2023, přičemž bude sdílet základ konstrukce s novým Opelem Corsa nebo Peugeotem 208. Jeho platforma označovaná zkratkou CMP bude podle všeho schopna pojmout jak spalovací, tak čistě elektrické pohonné ústrojí.

Foto: Fiat

Fiat hodlá oživit esenci původní Pandy včetně hranatých tvarů – že by se chystal návrat do osmdesátých let?

Městská auta by ostatně měla být jakýmsi jádrem vozového parku Fiatu, přičemž automobilka má rozhodně z čeho těžit díky dlouholetým zkušenostem z výroby typu 500 a Panda. „Jsou to naše dvě ikony,“ svěřil se Olivier Francois, ředitel automobilky Fiat, britskému webu Autocar.

„Vedle typu 500 jsou však další mezery, které lze zaplnit,“ dodává Francois s tím, že vedle klasické Pětistovky a většího 500X se v budoucnu objeví také model, který bude „městský a zároveň šik“. Že by městská stylovka, která půjde proti Mini? Nechme se překvapit.

Foto: Fiat

Elektrifikace čeká postupně všechny modely značky Fiat. Automobilka pak postupně ukončí produkci variant se spalovacím motorem

Co se týče typu Panda, který se od roku 1980 momentálně nachází ve své třetí generaci, tak tam Francois mluví o návratu ke kořenům – podle všeho by automobilka měl oživit tradiční filozofii originálu, a to nejen co do designu interiéru, ale i ohledně minimalistického přístupu.

Jedním dechem však dodává, že Panda bude pokračovat tam, kde současná generace skončí. Zůstane tedy sama sebou: „Model Panda zkrátka musí být trochu obhroublý, ale zároveň jednoduchý a robustní,“ a dodává, že modelu zůstane také jeho jméno. Francois také prozradil, že by tento charakter Pandy rád viděl také u ostatních modelů.

V budoucnu až deset modelů

V budoucnu by portfolio Fiatu mělo čítat až deset modelů – 500, Panda, náhrada za Punto, dva nové crossovery, další čtyři vozy komerčního charakteru a navíc k tomu ještě jeden model věnován speciálně jihoamerickému trhu. „Během následujících pěti let představíme v každém regionu vždy jeden nový model každý rok,“ nechal se slyšet šéf značky.

Ředitel turínské automobilky také jedním dechem dodává, že značka nemá v plánu se pouštět do neprobádaných vod, a bude se tak držet primárně segmentů menších vozů. Francouzský Citroën potom vnímá jako jakéhosi „bratrance“ v rámci koncernu Stellantis. „Naše příběhy jakožto značek se liší, ale máme mnoho společného. Myslím, že je příhodná doba pro vzájemné rozdělení trhu podle velikosti – my se budeme specializovat na menší auta, kdežto Citroën má více zkušeností ve střední třídě. Někde uprostřed se však naše zájmy mohou mírně překrývat.“

V Evropě už Fiat ve velkém přezbrojuje na elektřinu, přičemž postupně představí elektrickou verzi každého z dosavadních modelů. A poté ukončí výrobu těch se spalovacím motorem – čímž by mohl do značné míry pomoci se snížením ceny elektrifikace automobilu jako takového. „Chceme se stát ekvivalentem Tesly pro normální lidi,“ uzavírá Francois.

Fiat si zároveň stanovil cíl stát se nejpozději v roce 2027 prvním masovým výrobcem výhradně elektrických vozů na světě.

Načítám