Článek
Vodíkový autobus je dlouhý 12 metrů a je vybavený aktivními bezpečnostními prvky, jako jsou radary nebo kamery místo zpětných zrcátek. „Vodíkový autobus dokazuje, jak velký potenciál má SOR nejen ve výrobě, ale také ve vývoji nových produktů. Díky tomu dokážeme pružně reagovat na veškeré požadavky našich zákazníků. V listopadu pak odjel na testovací okruh do Německa kloubový autobus vybavený prvky obecné bezpečnosti, to znamená osazený radary, které neustále vyhodnocují situaci před a po obou stranách vozidla,“ uvedl Kuchyňa.
Společnost loni a předloni vyrobila mezi 500 a 550 autobusy. Vloni dieselové autobusy představovaly 59 procent produkce, plynové 14 procent. Elektrobusy tvořily dvě procenta výroby a trolejbusy 22 procent produkce. „Jsme zákaznicky orientovaná firma a výrobu organizujeme flexibilně podle požadavků zákazníků,“ uvedl ředitel výroby.
Česko a Slovensko jsou pro SOR Libchavy hlavními trhy. „Tam bylo dodáno nejvíc vozů. Ale máme zákazníky i v dalších státech. V loňském roce jsme začali výrobu 91 trolejbusů pro litevský Vilnius, velkou zakázku dodáváme stálému partnerovi do Německa a nové elektrobusy míří do Rumunska a Bulharska,“ řekl Kuchyňa.
Loni podnik rovněž investoval do výrobního vybavení. Nový laser, který řeže ocelové profily, nahradil dosluhující stroj.
Naopak negativně se na loňské výrobě loni podepsala skutečnost, že někteří dodavatelé nebyli schopní dostatečně flexibilně reagovat na požadavky zákazníků SOR Libchavy, dodal ředitel.
Ve firmě SOR pracuje okolo 700 lidí. Stoprocentním vlastníkem společnosti je prostřednictvím firmy Bauliga společnost EP Industries (EPI). SOR v minulosti vyráběl zemědělské stroje. V roce 1991 firmu koupili bývalí zaměstnanci Karosy a o dva roky později podnik vyrobil první prototyp autobusu.