Hlavní obsah

Český supersport Praga Bohema za 34 milionů se začíná vyrábět, vyvíjet ho pomáhal pilot F1 a Stig

Foto: Praga

Praga oficiálně zahájila výrobu svého supersportu Bohema, který závodní auto nepřipomíná jen na pohled. Co vybraných 89 zákazníků dostane za svých 34 milionů korun?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Česká kotlina nemá na kontě mnoho vyrobených supersportů a žádný z nich zaručeně nebyl tak rychlý jako horká novinka Praga Bohema. Ta se poprvé představila veřejnosti předloni, nyní oficiálně začala ruční výroba v továrně na území ČR. Co zákazníci za svých 34 milionů korun (bez daně) dostanou…?

Vývoj Pragy Bohema se opírá o zkušenosti získané při závodění a také stavbou předchozí okruhové střely Praga R1, karbonového speciálu s propracovanou aerodynamikou poháněného motorem z Clia RS. Bohema však patří do jiné ligy – pod karbonovou karoserií připomínající Batmobil se totiž ukrývá dvakrát přeplňovaný 3,8litrový šestiválec z bájné Godzilly, tedy Nissanu GT-R R35, vyladěný na 710 koní.

Foto: Praga

Celokarbonový monokok a karoserie s propracovanou aerodynamikou řadí Bohemu spíš mezi závodní auta než supersporty.

Z karbonu je také monokok, takže se celkovou hmotnost podařilo udržet pod jednou tunou – s poměrem výkonu a hmotnosti kolem 700 koní na tunu tak s přehledem trumfne mnoho konkurentů od Ferrari, Porsche nebo McLarenu. K tomu má lepivé pneumatiky Pirelli Trofeo R a produkuje prý až 900 kg přítlaku, na okruhu tak bude Bohema skutečně pekelně rychlá, Praga slibuje časy na kolo odpovídající speciálům třídy GT3.

Foto: Praga

Kromě Josefa Krále a Romaina Grosjeana pomáhal Bohemu vyvíjet také Ben Collins, známý závodník a kaskadér, který si udělal jméno především jako The Stig v pořadu BBC Top Gear.

Což nejsou čísla vytažená z rukávu ani vyplivnutá sofistikovaným simulátorem, Praga totiž Bohemu testovala na Red Bull Ringu, ve Spa-Francorchamps a na bájném Nürburgringu. Za volantem se střídal tovární testovací jezdec Josef Král s bývalým pilotem F1 Romainem Grosjeanem a „exStigem“ Benem Collinsem, což jsou odborné kapacity, které o opravdu rychlé jízdě něco vědí.

Praga Bohema tak připomíná závodní auto nejen na pohled, ale také jízdním zážitkem. Na rozdíl od něj však má silniční homologaci, na okruh ji tak nemusíte dovézt na podválu za jiným autem, ale můžete tam prostě dojet.

Není divu, že za ni 89 zákazníků je ochotných vypláznout těch 34 milionů bez daně – žádný jiný takhle rychlý závoďák, se kterým byste v sobotu pojeli konkurenci na okruhu a v neděli ráno si mohli dojet pro čerstvé rohlíky a dovézt je domů ještě teplé, prostě neexistuje.

Načítám