Hlavní obsah

Český student už ve 14 letech navrhuje auta. Jak se vám líbí jeho vize kupé od Škodovky?

Foto: Daniel Novák

Je mu pouhých 14 let, přesto už navrhuje auta a sklízí uznání za svoje schopnosti v automobilovém designu a 3D modelování. Seznamte se s Danielem Novákem.

Článek

Daniel, který pochází příznačně z Mladé Boleslavi, hlavního města českého automobilového průmyslu, se k designu a 3D modelování dostal přes jiný svůj koníček – modely na dálkové ovládání. Začínal s nimi v 11 letech.

„Na modely jsem potřeboval různé náhradní díly a po vyzkoušení různých variant jsem po čase zjistil, že nejlepší je navrhnout a vyrobit si komponenty vlastní, přímo na míru. Tak to vlastně začalo. Po roce každodenního učení 3D a modelování jsem se pak díky spolužačce mohl setkat s Jiřím Hadaščokem, designérem ze Škoda Auto, který mi svět automobilového designu představil detailněji a ukázal mi cestu, jak se dál rozvíjet. Od tohoto momentu jsem také začal pracovat s technologií virtuální reality, jež mi umožnila volný pohyb v prostoru, neomezenou kreativitu a snazší zhmotnění mých představ,“ popisuje student osmiletého Gymnázia Dr. Josefa Pekaře v Mladé Boleslavi.

Talentovaný mladík letos v červnu dokonce vystoupil v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě na setkání partnerů českého pavilonu na Expo 2025. V prezentaci se věnoval právě virtuální realitě a ukázal také vlastní projekt futuristického létajícího vozu. Na akci si navíc mohl pohovořit s Jozefem Kabaněm, známým automobilovým designérem. „Byla to skvělá zkušenost. Chci poděkovat Aleši Kyselovi, díky němuž jsem mohl na setkání vystoupit,“ říká Daniel Novák.

Daniel už stihl navrhnout několik vlastních automobilů a vytvořit více než čtyřicet 3D modelů. A na nějakých 15 nejnovějších je hodně pyšný. Najdeme mezi nimi například koncept Dominator, což je vize moderního muscle caru, nebo Vulcan KB 43 Hoonigan, návrh sportovního vozu, který vzdává poctu letos zesnulému Kenu Blockovi.

Foto: Daniel Novák

Vulcan KB 43 Hoonigan je poctou Kenu Blockovi.

Student ale koketuje také s designem české Škody. Nabízí například vlastní představu vzhledu chystaného kompaktního SUV s elektrickým pohonem, pro které automobilka používá pracovní název Elroq, či studii možné sériové podoby konceptu Vision 7S. „Jsou to samozřejmě návrhy neoficiální. Vycházejí sice z veřejnosti představených studií, siluet a tvarů, ale výsledek odráží i moje nápady a vize,“ upozorňuje Daniel.

Zajímavým projektem je Škoda Coupé 2030, koncept kupátka s jediným párem dveří, inspirovaný dvěma designovými jazyky značky Škoda - Crystal Design a Modern Solid.

„Model má jeden pár dveří, čtyřmístný interiér a jedná se o poměrně velké, ale zároveň sportovní vozidlo. Na Crystal Design odkazují například přední světla a čelní maska, která vytváří sestavu krystalů, či kola s lomeným designem a povrchem ze skla, též upraveného do krystalického tvaru. Hlavním designovým prvkem jsou ale netradičně dveře - vybavil jsem je dvěma prosklenými pruhy, které nejsou přímo průhledné, ale sklo je upraveno tak, aby zde byl vidět krásný krystalický design. Ke stylu Modern Solid patří dominantní tvary ploch, proto mají boční linie typické zdvižení, jaké se objevilo u konceptu Vision 7S. Zadní světla a zrcátka jsou ve tvaru písmene T, na Modern Solid navazuje také design kapoty,“ popisuje Daniel.

Mladý šikula se v poslední době také pustil do modelování automobilů z modelářské hlíny. „Umožňuje mi to mít tvary a plochy přímo v ruce,“ vysvětluje Daniel, který doufá, že jednou svůj zájem uplatní i profesně.

„Mým cílem v nadcházející době, samozřejmě až mi to věk dovolí, je být součástí vývoje designu a podílet se na autech, která půjdou do sériové produkce - například formou brigády. A samozřejmě sním, že jednou třeba budu vést tým zkušených designérů, který bude pod mým vedením vytvářet tvář nového automobilu,“ prozrazuje.

Držíme palce!

Načítám