Článek
Je to už opravdu dlouho, co Česko, potažmo Československo, dalo světu nějaký sporťák. Dnešní situace v automobilovém průmyslu působí dojmem, že už za několik let nezůstane kámen na kameni – což je příhodná doba pro odvážné projekty a start-upy. K takovým patří i česká firma MW Motors.
O jejich kompaktním kupéčku s elektrickým pohonem pojmenovaném Luka EV jste v minulosti už možná slyšeli – představilo se již v roce 2018. Ale žádnou velkou díru do světa zatím neudělalo. Proto se ho v MW Motors rozhodli modernizovat – vůz nedávno prošel revizí převážně po stránce designu a dle informací od výrobce už je výroba na spadnutí.
Stačí „jen“ projít homologačním procesem, a pak už by nemělo výrobě bránit v podstatě nic.
Na designu exteriéru je jasně patrný vliv klasických sportovních vozů, převážně z období 60. a 70. let – vidíme tu prvky připomínající tradiční britské sporťáky MG, najdou se tu i prvky rovněž britských vozů značky Morgan a z některých úhlů pohledu jsou tu i záblesky vozů Ferrari.
V porovnání s předešlou verzí lidé od MW Motors především upravili aerodynamiku, takže původní přední mřížka „chladiče“ připomínající BMW 507 je teď zjednodušená a uzavřená. Zpětná zrcátka mají o něco subtilnější tvar a i chromované dekory nárazníků jsou zapuštěny více do karoserie.
Karoserie jako taková je potom z tzv. FRP (Fibre-reinforced plastics, neboli vláknové kompozity). Jde o materiál tvořený vláknovou výztuží doplněnou o plastické pojivo, kterému se běžně říká matrice. Tento materiál je velmi lehký, překvapivě pevný a v porovnání s karbonovými kompozity výrazně méně nákladný.
Přední světla z LED diod s blatníky inspirovanými původním Mercedesem SL přecházejí v přední kapotu, která se zvedá v relativně napřímené čelní okno, ladně tvarovaná střecha je pak zakončena zakřiveným zadním oknem. Výrazné zadní blatníky vystupují z karoserie, což zeštíhluje záď a vůz zároveň opticky prodlužuje.
V rámci revize došlo i na úpravy pod kapotou. O pohon se bude starat nový, kapalinou chlazený elektromotor, který nahradí předchozí čtyři motory umístěné v kolech. Řízení, brzdy i šasi jako takové byly vylepšeny zejména pro zvýšení aktivní i pasivní bezpečnosti, přičemž se podařilo zachovat rozložení váhy 50:50 mezi přední a zadní nápravou.
Výkon má být poměrně skromných 68 koní, Luka EV však díky hliníkovému rámu a plastové karoserii bude velmi lehký, zejména na poměry běžných elektromobilů. Právě nízká hmotnost by měla být jedním z hlavních faktorů, který umožňuje údajný dojezd až 300 km na jedno nabití.
První předprodukční prototyp by měl projít homologační přejímkou někdy v polovině roku 2023, poté už by výrobce MW Motors měl postupně začít s přijímáním objednávek.
Vůz by měl začínat na částce údajně „do“ 40 tisíc eur, tedy v korunách cca do 1 milionu.